بیژن زنگنه و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه
بیژن زنگنه و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه
تقاطع: “وزیر نفت” جمهوری اسلامی می‌گوید “امیدوار” است روسیه از هفته‌ی آینده‌، واردات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را به عنوان بخشی از برنامه‌ی نفت در برابر کالا آغاز کند.
به گزارش شبکه‌ی خبری امریکایی بلومبرگ“، بیژن نامدار زنگنه شام‌گاه جمعه (۱۵ خرداد-۵ ژوئن) و در هنگامبازگشت از نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپکدر جمع خبرنگاران در فرودگاه وین گفت: «بخش زیادی از این واردات در ازای پرداخت وجه نقد خواهد بود که ما آن پول را برای خرید کالاهای ساخت روسیه استفاده خواهیم کرد.»
آقای زنگنه با اشاره به گفتگوهای خود با الکساندر نوواک، وزیر انرژی” روسیه در روز ۳ ژوئن در پایتخت اتریش، اضافه کرد که این کشور قصد دارد روزانه کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند و دولت ایران هم با پول‌ آن، اقلامی نظیر فولاد، گندم و محصولات فرعی نفتی خواهد خرید.
وی افزود که بر اساس این مبادله، قزاقستان و بلاروس نیز به عنوان اعضای اتحادیه گمرکی اوراسیا، قادر خواهند بود تا کشتی‌های حامل نفت ایران را از روسیه خریداری کنند.
زنگنه هم‌چنین بدون ارائه توضیح بیشتر احتمال داد که روسیه در ازای دریافت نفت، در پروژه‌های مختلفی با ایران همکاری کند.
پیش از این در ماه اپریل (فروردین)، کرملین اعلام کرده بود که خرید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت در برابر کالا را از ایران آغاز کرده است اما در همان زمان، فعالان بازار نفت گفتند که نشانه‌ای از انجام چنین معامله‌ای ندیده‌اند.
از سوی دیگر، اظهارات وزیر نفت ایران در خصوص فروش نفت به روسیه در مقابل واردات کالا از این کشور در حالی صورت می‌گیرد که روز ۱۰ خردادماه، محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل “شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این‌که این توافق به صورت تهاتر” یعنی فروش نفت در مقابل خرید کالا نیست، به خبرگزاری “ایسنا” گفت: «بنا شده روس‌ها نفت ما را بخرند و صادر کنند و از محل وجوه آن ما بتوانیم کالاهای مورد نیاز را از سراسر دنیا خریداری کنیم
خود آقای زنگنه نیز در فروردین ماه در جریان یک نشست خبری تهاتر نفت و کالا میان ایران و روسیه را رد کرده بود: «همیشه گفته‌ام توافقی درباره تهاتر امضا نکرده‌ایم… اما قرار نیست که بگویم چه چیزی امضا کرده‌ایم
توافق خرید نفت در برابر کالا میان ایران و روسیه، بخشی از تفاهم‌نامه‌ی بزرگ‌تری است که در شهریورماه سال گذشته در جریان یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه میان دو کشور به امضا رسید. این توافقنامه‌ به ارزش ۷۰ میلیارد یورو، حوزه‌های “انرژی”، “نیروگاه‌های هسته‌ای”، “محصولات فنی”، “قطعات هواپیما” و “ماشین‌آلات” را شامل می‌شد.
پیش‌تر در واکنش به این تفاهم‌نامه، دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مالی و تروریسم، به روسیه هشدار داده بود که اگر وارد این معامله شود با تحریم‌های سنگین ایالات متحده مواجه خواهد شد.
ایران قبل از تحریم‌های بین‌المللی، روزانه تا دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد اما این میزان، پس از اعمال تحریم‌های بانکی و نفتی اتحادیه اروپا و امریکا به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت. مقامات جمهوری اسلامی امیدوارند تا با امضای توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی تا پایان ماه ژوئن (۱۰ تیر)، فروش نفت خود را به میزان پیش از تحریم‌ها برسانند.