BrooklynRider-Kalhor-Taaj-Homay
تقاطع: نهادهای قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی، طی سه روز، مجوز سه کنسرت موسیقی را به فاصله‌ی کمی پیش از برگزاری آن‌ها لغو کردند تا تعداد کنسرت‌های لغوشده در ایران در نزدیک به دو سال گذشته به عدد ۳۰ نزدیک شود.
نخستین کنسرت لغو‌شده به کیهان کلهر، نوازنده‌ی چیرده‌دست کمانچه و از معدود چهره‌های بین‌المللی موسیقی ایران اختصاص داشت که قرار بود بعد از مدت‌ها غیبت در فضای موسیقی داخل کشور، شام‌گاه سه‌شنبه (۱۹ خرداد-۹ ژوئن) با همراهی کوارتت امریکایی “بروکلین رایدر” در سالن‌ همایش‌های “برج میلاد” تهران به روی صحنه برود.
این اجرا، تنها چند روز پیش از برگزاری و در حالی که تمام مقدمات سفر گروه امریکایی به ایران از قبیل ویزا، بلیت هواپیما، و هتل محل اقامت انجام شده بود، با دستور اداره‌ی اماکن نیروی انتظامی لغو شد تا کیهان کلهر اعلام کند که دیگر در ایران کنسرتی را برگزار نخواهد کرد.
آقای کلهر ۵۱ ساله پس از لغو کنسرتش به وب‌سایت “موسیقی ما” گفت: «تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران، گروگانِ زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خط‌مشی‌ مشخصی‌ برای این‌گونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.»
در این میان، پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفتگویی با همین وب‌سایت، دلیل لغو این کنسرت را «مخالفت‌های اداره اماکن با برگزاری کنسرت‌های خارجی، با یا بدون حضور هنرمندان ایرانی» دانست و گفت که این اداره، «حتی با برگزاری کنسرت هنرمندان شرقی و جهان اسلام نیز مخالفت دارد».‌
حسین نوش‌آبادی، سخن‌گوی این وزارت‌خانه نیز با انتقاد از لغو این کنسرت به خبرگزاری “ایلنا” گفت که نیروی انتظامی و اداره‌ی اماکن این نیرو، مسوول لغو یا صدور مجوز کنسرت‌ها نیست بلکه وظیفه‌ی تامین امنیت محل کنسرت‌ها را بر عهده دارد.
او با ابراز تاسف از این‌که «برخی حد و مرز مسوولیت و اجرا برای‌شان مشخص نیست» افزود: «امیدواریم هر نهاد، دستگاه و ارگانی وظایف ذاتی خودش را انجام دهد و در وظایف دیگر نهادها مداخله نکند تا شاهد این مشکلات نباشیم.»
اما این اظهارات و انتقادها نیز موثر واقع نشد و به فاصله‌ی تنها یک روز خبر لغو کنسرت “پرواز همای” خواننده‌ی موسیقی سنتی و گروهش، تنها ساعاتی پیش از نخستین اجرا منتشر گردید.
“همای” قرار بود بعد از هشت سال، شام‌گاه چهارشنبه (۲۰ خرداد) به مدت پنج شب در سالن “وزارت کشور” به روی صحنه برود که حوالی ظهر این روز از طریق پیام کوتاه به خریداران بلیت اطلاع داده شد که «این کنسرت بنا به دستور مقام قضایی تا اطلاع ثانوی لغو شده است» و مبلغ بلیط نیز طی یک هفته به خریداران بازگردانده خواهد شد.
آن‌گونه که وب‌سایت “موسیقی ما” درباره‌ی علت لغو کنسرت “همای” نوشته، «پس از شکایت یکی از نهادهای دولتی، “دادسرای فرهنگ و رسانه”، حکم به لغو این کنسرت داده است».
“پرواز همای” که نام شناسنامه‌ای‌اش سعید جعفرزاده احمدسرگورابی است، به خواندن تصنیف‌هایی با مضامین اجتماعی و انتقادی شهرت دارد. او در سا‌ل‌های گذشته کنسرت‌های متعددی را در خارج از ایران برگزار کرد و در مهرماه ۱۳۸۹ نیز در جریان تور امریکای شمالی خود مصاحبه‌ای را با شبکه‌ی فارسی صدای امریکا انجام داد که حالا به نظر می‌رسد در لغو کنسرتش بی‌تاثیر نبوده است.
وی روز سه‌شنبه، یک روز پیش از لغو کنسرتش، در یادداشتی که در خبرگزاری “ایسنا” منتشر شد، نوشته بود «اشتباهات گذشته‌اش را پذیرفته‌ و آمده‌ که جبران‌شان کند».
این خواننده‌ی ۳۵ ساله هم‌چنین تاکید کرده بود که «فرزند انقلاب است» و «می‌خواهد پاسخ اعتماد نظام را روی صحنه بدهد».
هرچند که این یادداشت نیز نتوانست مانع لغو کنسرت “همای” شود تا او بعد از این اتفاق، در صفحه‌ی فیسبوکش بنویسد: «به تصمیم مقام قضایی احترام می‌گذارم و در جهت رفع سوءتفاهم‌ها گام برمی‌دارم… هشت سال تلاش کردم در جایی که زندگی می‌کنم، در کشورم ایران، به روی صحنه بیایم؛ اگر عمری داشته باشم، هشتاد سال دیگر نیز تلاش خواهم کرد تا به حق قانونی‌ خودم دست پیدا کنم… خدای عاشقان بزرگ‌تر از این حرف‌هاست.»
اما این پایان کار نبود و هم‌زمان با خبر لغو کنسرت “همای” در تهران، وحید تاج، دیگر خواننده‌ی موسیقی سنتی نیز از لغو دوباره‌ی کنسرتش در رشت خبر داد.
آقای تاج به “موسیقی ما” گفت که کنسرتش با همراهی گروه “پایور”، ابتدا قرار بود در روزهای دهم و یازدهم خرداد در رشت برگزار شود که به دلیلی “نامعلوم” لغو و به روز پنج‌شنبه (۲۱ خرداد) موکول شد. او اضافه کرد که این بار، یک روز پیش از برگزار کنسرت به سعید ثابت، سرپرست گروه خبر دادند که به علت درگذشت آیت‌الله امینیان، یکی از نمایندگان استان گیلان در “مجلس خبرگان”، این کنسرت نمی‌تواند برگزار شود.
این خواننده‌ی جوان تاکید کرد که به همراه اعضا و سرپرست گروه “پایور” تصمیم گرفته‌اند که دیگر کنسرتی در رشت برگزار نکنند.
لغو پیاپی سه کنسرت موسیقی در تهران و رشت، به فاصله‌ی سه هفته پس از لغو دو کنسرت موسیقی دیگر در شهرستان ماهشهر صورت می‌گیرد.
از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در مردادماه سال ۱۳۹۲ تا کنون نزدیک به ۳۰ کنسرت و اجرای موسیقی در تهران و شهرستان‌ها با وجود اخذ مجوزهای لازم به دلایلی چون همراهی نوازندگان خارجی و  وجود هم‌خوان و یا نوازنده‌ی زن لغو شده است که این تعداد بیشتر از کل اجراهای موسیقی لغوشده در دوران هشت‌ساله‌ی دولت محمود احمدی‌نژاد است.