tisdag 13 november 2018

وضعیت “پناهجویان ایرانی” در ترکیه روز به روز سخت تر می شود

وضعیت “پناهجویان ایرانی” در ترکیه روز به روز سخت تر می شود

در برخی شهرهای ترکیه از جمله “دنیزلی” پناهجویان برای تمدید کارت شناسایی (کیملیک) خود مجبورند چند شبانه روز مقابل اداره پلیس صف ببندند تا شاید کارشان انجام شود.
«محبت نیوز»- با واگذاری پروسه ثبت‎نام امور پناهجویان ترکیه به پلیس این کشور زندگی پناهجویان ایرانی که در شهرهای مختلف ترکیه ساکن‌اند بسیار سخت شده است.
اواسط تابستان سال ۱۳۹۷ (سپتامبر ۲۰۱۸) کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) اعلام کرد که ثبت نام پناهجویان و بخشی از مسئولیت آن‎ها در کشور ترکیه به اداره کل مهاجرت این کشور (DGMM) سپرده شده است. به این ترتیب علاوه بر ثبت نام، مصاحبه اولیه و بخشی از مراحل بررسی پرونده ‌ پناهجویان به پلیس ترکیه واگذار شد.
این مسئله به عناوین مختلف زندگی بسیاری از ایرانی‎های پناهجو در ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.
گرچه بررسی پرونده‎های کسانیکه قبلن در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ثبت نام کرده‎اند بر عهده سازمان UNHCR است و مصاحبه اصلی و تعیین کشوری آنها توسط این کمیساریا انجام خواهد شد اما از آنجا که مراحلی مثل انتخاب شهر، دریافت کارت شناسایی (کیملیک) و تمدید آن، فعال کردن بیمه (سیگورتا)، دریافت مرخصی برای خروج از شهر و بسیاری از مسائل اداری و شخصی مربوط به پناهجویان در حیطه وظایف پلیس ترکیه است، حالا خبر رسیده که متاسفانه در برخی شهرهای بزرگتر برای پناهجویان این قانون جدید مشکلات بسیاری را به همراه داشته است.
پلیس در بعضی شهرهای کوچکتر ترکیه همراهی بیشتری با پناهجویان می‎کند اما در بعضی شهرهای به نسبت بزرگتر مانند  دنیزلی پناهجویان نه تنها باید مشکلات و گرفتاری‎های پناهندگی از جمله مسائل معیشتی و روحی و روانی را تحمل کنند بلکه چالش‎هایی که برای مراجعه به اداره پلیس دارند هم سختی مضاعفی روی دوش آن‎ها گذاشته است.
به عنوان مثال در گذشته وقتی تاریخ اعتبار کارت شناسایی (کیملیک) پناهجو در حال اتمام بود به اداره پلیس اتباع خارجی مراجعه می‎کرد و کارت را تحویل و درخواست صدور کارت جدید می‎داد و پس از دو هفته یا مدت زمانی که پلیس اعلام می‎کرد مراجعه و کارت را تحویل می‎گرفت اما چند هفته است اداره پلیس دستورالعمل خود را تغییر داده و روزانه فقط به تعدادی محدودی از درخواستهای تعویض کیملیک پاسخگوست و پناهجویان مجبورند برای تمدید کارت شناسایی خود چند شبانه روز مقابل اداره پلیس این شهر معطل بمانند تا نوبت‎شان شود.
سرمای هوا از یکسو، وقتی که بیهوده تلف می‎شود از سوی دیگر و از این‎ها مهمتر بلاتکلیفی افراد است که نمی‎دانند به طور مشخص چند شبانه روز مقابل اداره پلیس صف بکشند تا کارت آن‎ها تمدید شود!
نداشتن کارت شناسایی و یا عدم تمدید آن باعث غیر فعال گردیدن بیمه درمانی می شود و مخارج مضاعف به پناهجو تحمیل می‎کند.
پیدا کردن شغل و کسب اندک درآمد نیز برای پناهجویان سخت‎تر از گذشته است. دولت ترکیه نه تنها مسئولیتی در قبال کار پناهجویان ندارد بلکه در بعضی شهرها به شدت با اشتغال پناهجویان برخورد می‌‏شود و حتی مواردی از دیپورت یا سختگیری هایی در خصوص امضا روزانه گزارش شده است. بر همین اساس بسیاری از ایرانی‎ها مجبورند با کمترین دستمزد، در بدترین شرایط و سخت‎ترین مشاغل کار کنند بی‎آنکه حق و حقوق آن‎ها کامل پرداخت شود. بماند که رفتار برخی کارفرمایان ترکیه ای نیز با افراد بسیار توهین آمیز بوده اما پناهنده مجبور است برای اینکه از عهده مخارج سنگین کرایه خانه و خورد و خوراک برآید تن به این شرایط دهد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar