fredag 23 november 2018

کشف شئی تاریخی که در “کتاب مقدس” از آن یاد شد

کشف شئی تاریخی که در “کتاب مقدس” از آن یاد شد

مستقیم از دل تورات؛ سنگ ترازو کوچک معبد نخستین در حفاریهای اورشلیم از زیر خاک بیرون آورده شد
«محبت نیوز»- یک سنگ ترازوی ریز توراتی که در طومارنوشته های عبری از آن به نام «بکا» یاد شده است، در میان سنگریزه هایی است که از حفاریهای پی-ریز دیوار ندبه به دست آمد. داوطلبی در پروژه غربالگری شهر دیوید یک سنگ ترازوی «بکا»ی کم نظیر را در خاک‌هایی که از نزدیکی دیوار ندبه برداشت شده، یافت که مورد استفاده زائران بوده و با آن مالیات نیم-شکلی پیش از صعود به کوه معبد را می پرداخته اند.
به نقل از تایمز اسرائیل،یک سنگ ترازوی ریز توراتی که در طومارنوشته های عبری از آن به نام «بکا» یاد شده است، در میان سنگریزه هایی می باشد که از حفاریهای پی-ریز دیوار ندبه به دست آمده است.
الی شوکران، باستان شناس، که مدیریت حفاری را از جانب اداره باستانشناسی اسرائیل به عهده دارد، گفت مشابه سنگ ترازوی بکا، تنها شمار اندکی در اورشلیم از زیر خاک حفر شده است. وی به تایمز اسرائیل گفت هیچ یک از آنچه تا کنون یافت شده، دقیقن این حکاکی مشخص را نداشته اند.
«بکا»، از سنگ ترازوهای دوره معبد نخستین، از سوی زائران برای پرداخت مالیات نیم-شکلی پیش از صعود به تپه معبد مقدس بکار می رفته، اخیرن از سوی یک داوطلب در پروژه غربالگری خیس شهر دیوید در پارک ملی امک تزوریم اورشلیم، یافت شده است.
کلمه «بکا» دو بار در تورات بکار رفته است: اول بار در کتاب پیدایش، در معنای وزن طلای حلقه زینتی بینی که به مادرشاه ربکا داده شده، ‌و سپس در کتاب سفر خروج، در معنای وزنه ای که برای اندازه-گیری هدایایی که قوم یهود برای نگهداری معبد نثار می کرده اند، و سرشماری، چنانکه در سفر خروج ۳۸، آیه ۲۶ آمده است: «هر نفر یک بکا؛ [که می شود،] نیم شکل، بنا به شکل مقدس، در ازای هر نفر که از سرشماری عبور می کند، از بیست ساله به بالا، برای ۶۰۳۵۵۰[نفر از مردم]».

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar