fredag 9 november 2018

بهائیان ایران؛ شهروندانی که به زنده و مرده‌شان رحم نمی‌شود

بهائیان ایران؛ شهروندانی که به زنده و مرده‌شان رحم نمی‌شود

پیکر یک شهروند بهائی اهل گیلاوند از توابع شهرستان دماوند چند روز پس از آنکه در تاریخ دوم آبان امسال دفن شد، توسط افرادی ناشناس نبش قبر شد و در بیابان‌های اطراف رها شد.
«محبت نیوز»- این زن «شمسی قدسی اعظمیان» نام دارد. اگرچه هیچ فردی یا نهادی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است اما پیشتر از سوی نیروهای امنیتی به بهاییان گیلاوند گفته شده بود مردگان خود را نباید در این شهر دفن کنند و باید در تهران آن ها را دفن کنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، یک منبع نزدیک به خانواده اعظمیان می‌گوید:‌«پس از پیدا شدن پیکر خانم اعظمیان توسط نیروهای امنیتی به پسر ایشان گفته شد که باید پیکر مادر را به تهران منتقل کند که به دلیل بیشتر از یک ساعت بودن فاصله گیلاوند و تهران با مخالفت وی مواجه شدند. دلیل مخالفت این بود که طبق احکام آیین بهایی فاصله محل فوت تا محل دفن نباید بیش از یک ساعت باشد. از این رو دو ساعت بعد مامورین خودشان پیکر خانم اعظمیان را بدون موافقت خانواده به تهران منتقل کردند».
طی سال‌های گذشته گزارشات مختلفی از تخریب قبور و تعطیلی گورستان‌های بهاییان توسط نهادهای قضایی و امنیتی ایران منتشر شده است.
شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی خود محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی، در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران مذهب آنان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.
گفتنی است که آرامستان‌های متعلق به بهاییان در ایران بارها و بارها توسط نیروهای حکومتی یا وابسته به حکومت تخریب شده است. کرمان، مازندران، کردستان، و تهران از جمله استان‌هایی ست که شاهد تخریب آرامستان یا قبور بهاییان بوده‌اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar