fredag 16 november 2018

ایران دستگیری، احضار و بازجویی ده‌ها معلم شرکت‌کننده در اعتصاب صنفی

ایران دستگیری، احضار و بازجویی ده‌ها معلم شرکت‌کننده در اعتصاب صنفی

بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ده‌ها تن از معلمانی که در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه در اعتصاب سراسری معلمان شرکت کرده بودند از سوی نیروهای امنیتی احضار، بازجویی و یا بازداشت شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «احضار به اداره‌ی اطلاعات، اطلاعات سپاه، حراست‌ها و پلیس امنیت، تقریبا در تمام استان‌های فعال در تحصن صورت گرفته است. دست کم تاکنون ۳۰ فعال صنفی از جمله اسکندر لطفی بازرس شورای هماهنگی احضار و بازجویی شده‌اند و بیش از ۵۰ نفر پیام تهدید دریافت نموده‌اند و از روز یکشنبه تاکنون دست کم ۱۲ معلم بازداشت شده‌اند.»

این اطلاعیه می‌افزاید که محمد رضا رمضانزاده دبیر انجمن صنفی معلمان استان خراسان شمالی و ۵ عضو این تشکل نیز دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

در استان خوزستان نیز پیروز نامی و علی کروشات توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. مصطفی رباطی و حسن جوهری از شیروان، محمدعلی زحمتکش فعال صنفی از شیراز، امید شاه‌ محمدی از دیواندره و محمد کرد و فاطمه بهمنی فعال صنفی از اراک نیز از جمله دستگیرشدگان هستند.

این شورا ضمن محکوم کردن سرکوب و بازداشت فعالان صنفی به مسئولان امنیتی نسبت به پیامدهای این نوع برخورد با معلمان هشدار داده و نوشته است: «ما خواهان توقف روند سرکوب و پرونده‌سازی و بازداشت فعالان صنفی و آزادی بدون قید و شرط آنان هستیم. بدیهی است در صورتی که روند برخوردها ادامه یابد شورای هماهنگی حق هر گونه اعتراض قانونی را برای خود و جامعه‌ی فرهنگیان ایران بنا بر اصول قانون اساسی لازم و ضروری می‌داند.»

کانون صنفی معلمان استان خوزستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای با تاکید بر این که «کانون‌های صنفی فعالیتی غیر سیاسی دارند» خواستار آزادی پیروز نامی و علی کروشات شده‌اند.
با این حال فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی که تشکلی اصلاح‌طلب به شمار می‌رود و نیز عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان «فراخوان تحصن در مدارس را ساختارشکنانه» توصیف کرده و تحصن معلمان را به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ایجاد چالش برای امنیت داخلی ربط داده است.

این تشکل اصلاح‌طلب از معلمان خواسته بود: «به دلیل حساسیت شرایط موجود و احتمال بهره‌برداری جریانات و رسانه‌های معاند نظام از هرگونه اقدام اعتراضی که زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم آورد خودداری نمایند و با حضور شاداب خود درکلاس‌های درس و با ارتقاء هرچه بیشتر جایگاه ویژه خود نزد تمامی اقشار و جامعه بتوانیم مطالبات و خواسته‌های به حق فرهنگیان عزیز را از مسیرهای قانونی پیگیری نماییم.»
 اعتصاب معلمان در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان که در صدها شهر و روستا در سراسر ایران صورت گرفت دومین دور اعتصابات معلمان در یک سال اخیر است. معلمان در ۲۲ و ۲۳ مهرماه نیز دور روز اعتصاب را سازماندهی کرده بودند.

اعتراض به مواردی چون پایین بودن حقوق و دستمزد، پولی سازی آموزش، گرانی و تورم و زندانی کردن معلمان از جمله علل اعتصاب دو روزه معلمان اعلام شده است.

محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، و تعداد دیگری از معلمان پیشتر از این اعتصابات به دلیل اعتراض صنفی به زندان و تبعید محکوم شده‌اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar