fredag 12 juni 2015

فرید زکریا: عربستان قادر نیست یک اتومبیل بسازد، چه رسد به بمب اتمی

فرید زکریا: عربستان قادر نیست یک اتومبیل بسازد، چه رسد به بمب اتمی

فرید زکریا، تحلیلگر مسائل بین‌المللیفرید زکریا، تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در واکنش به اظهارات اخیر سفیر عربستان سعودی در لندن مطلبی نوشته و گفته است، عربستان قادر به ساخت سلاح هسته ای نیست، چرا که این کشور تاکنون نتوانسته است حتی یک اتومبیل بسازد.
 
محمد بن نواف بن عبدالعزیر السعود، سفیر ریاض در لندن، چهار روز پیش در مصاحبه با روزنامه «دیلی تلگراف» هشدار داده بود، در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی، «همه گزینه روی میز قرار دارد».
سفیر عربستان در بریتانیا ابراز امیدواری کرده بود که تلاش‌های باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نتیجه بخش باشد. با این حال، وی تهدید کرده بود در صورتی که چنین مهمی تحقق نیابد آن هنگام تمام گزینه‌های عربستان سعودی روی میز خواهد بود.
 
در واکنش به این اظهارات، فرید زکریا در مطلبی در روز پنجشنه ۱۱ ژوئن در روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» نوشته است: «عربستان سعودی بمب اتمی نخواهد ساخت. عربستان سعودی قادر به ساخت بمب اتمی نیست. عربستان سعودی تاکنون نتوانسته است یک خودرو بسازد (بلکه انتظار می رود در سال ۲۰۱۷ پس از تلاش‌های بسیار نخستین اتومبیل را بسازد)».
 
به گزارش سایت «عربیان بیزنس»، عربستان قرار است با مشارکت شرکت‌های مالزیایی نخستین خودروی سواری مشترک را در سال ۲۰۱۷ در «دمام» تولید کند.
 
این تحلیلگر آمریکایی در ادامه نوشته است: «عربستان قادر نیست کاری بیشتر از سوراخ کردن زمین (حفاری) و استخراج نفت بکند».
فرید زکریا تصریح کرده است که حدود ۹۰ درصد درآمد دولت عربستان از فروش نفت به دست می‌آید و حتی به رغم چندین دهه سرمایه‌گذاری گسترده دولتی، و ارائه انرژی ارزان، محصولات صنعتی تنها ۱۰ درصد از تولید ناخالص عربستان سعودی را تشکیل می‌دهند.
در بخش دیگری از این مطلب، فرید زکریا در مورد توانایی نظام آموزش پرورش و آموزش عالی عربستان برای تربیت دانشمندان هسته‌ای ابراز تردید کرده است.
 
این تحلیلگر آمریکایی در ادامه به بررسی احتمال خرید بمب اتمی توسط عربستان سعودی پرداخته و نوشته است: «اما آیا عربستان نمی‌تواند یک بمب اتم بخرد؟ احتمال چنین اقدامی بسیار کم است. چرا که چنین تلاشی می‌بایست مخفیانه صورت گیرد، زیر تهدید تحریم دست به چنین اقدامی بزند که هر لحظه می‌تواند واکنش غرب را در پی داشته باشد یا مانع آن شود».
 
فرید زکریا می‌گوید عربستان به دلیل وابستگی شدید به درآمدهای نفتی، در مقابل تحریم‌های احتمالی برای خرید بمب هسته‌ای بسیار آسیب‌پذیر است.
 
وی احتمال اینکه پاکستان بمب اتم در اختیار عربستان قرار دهد را نیز بسیار کم دانسته و گفته است: به رغم کمک‌های مالی عربستان به پاکستان، اسلام‌آباد به پیامدهای احتمالی فروش بمب اتم به عربستان کاملا واقف است.
 
این تحلیلگر آمریکایی، خودداری پاکستان در مشارکت برای حملات هوایی به مواضع شبه نظامیان حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین یمن، را نمونه‌ای از رویکردهای پاکستان می‌داند که در آن سیاستمداران این کشور پیامدها و ریسک همکاری با عربستان را به خوبی ارزیابی می‌کنند.
 
فرید زکریا در پایان این مقاله پیش بینی کرده است که بدون در نظر گرفتن هرآنچه که بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در آینده بیاید، عربستان از امروز تا ۱۰ سال دیگر بمب اتمی نخواهد داشت چرا که «نمی‌تواند».
 
ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه همراه با آلمان (گروه ۱+۵) در حال مذاکره برای دستیابی به توافق جامع و نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای تهران هستند.
 
دسترسی و بازرسی از تاسیسات نظامی ایران از جمله مسائل مهم حل نشده بین ایران و گروه ۱+۵ است. ایران نیز پیشتر خواهان لغو کلیه تحریم‌ها همزمان با دستیابی به توافق نهایی شده بود.
 
ایران و گروه ۱+۵ تا نهم تیرماه (۳۰ ژوئن) مهلت دارند تا به توافقی جامع و نهایی برای حل مناقشه هسته‌ای تهران دست یابند.
+47
رأی دهید
-0
 
0
 
0
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar