Iranian-Oil-Minister-Russian-Energy-Minister
تقاطع: وزیر انرژی روسیه با رد اظهارات وزیر نفت جمهوری اسلامی، گفت که کشورش خود تولیدکننده‌ی نفت است و هیچ قصدی برای وارد کردن نفت از ایران ندارد.
به گزارش خبرگزاری “ریا نووستی” روسیه، الکساندر نواک، روز دوشنبه (۸ ژوئن-۱۸ خرداد) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «روسیه نفتی از ایران نمی‌خرد اما اگر فرصتی به وجود بیاید، واسطه‌گران روس، به ایران کمک خواهند کرد تا نفتش را بفروشد.»
پیش‌تر در شام‌گاه جمعه (۱۵ خرداد-۵ ژوئن)، بیژن نامدار زنگنه، “وزیر نفت” جمهوری اسلامی، در هنگام بازگشت از اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در فرودگاه وین به خبرنگاران گفته بود که امیدوار است روسیه از این هفته، واردات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را به عنوان بخشی از برنامه‌ی نفت در برابر کالا آغاز کند.
آقای زنگنه با اشاره به گفتگوهای خود با الکساندر نوواک در روز ۳ ژوئن در پایتخت اتریش، اضافه کرده بود که دولت ایران در قبال فروش نفت به روسیه از این کشور اقلامی نظیر فولاد، گندم و محصولات فرعی نفتی خواهد خرید.
وی خاطرنشان کرده بود که بر اساس این مبادله، قزاقستان و بلاروس نیز به عنوان اعضای اتحادیه گمرکی اوراسیا، قادر خواهند بود تا کشتی‌های حامل نفت ایران را از روسیه خریداری کنند.
حال آقای نواک می‌گوید که منظور وزیر نفت جمهوری اسلامی از این اظهارات این بود که روسیه و ایران، هم‌کاری‌های اقتصادی و تجاری خود را بر اساس یک تفاهم‌نامه گسترش خواهند داد.
او هم‌چنین تصریح کرده که تهران احتمالا درآمد حاصل از صادرات نفت خود را صرف خرید کالا از روسیه خواهد کرد.
ساعتی پیش از این اظهارات، منابع روسی از ارسال نخستین محموله‌ی ۱۰۰ هزار تنی گندم این کشور به ایران خبر داده بودند.
دولت‌های ایران و روسیه، در شهریورماه سال ۱۳۹۳ (آگوست ۲۰۱۴) تفاهم‌نامه‌ای پنج ساله را به ارزش ۷۰ میلیارد یورو به امضا رساندند که شامل هم‌کاری در حوزه‌های “انرژی”، “نیروگاه‌های هسته‌ای”، “محصولات فنی”، “قطعات هواپیما” و “ماشین‌آلات” می‌شد.
در واکنش به احتمال معامله نفت در برابر کالا بر اساس این تفاهم‌نامه، دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مالی و تروریسم، به روسیه هشدار داده بود که اگر وارد این معامله شود با تحریم‌های سنگین ایالات متحده مواجه خواهد شد.
ایران قبل از تحریم‌های بین‌المللی، روزانه تا دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد اما این میزان، پس از اعمال تحریم‌های بانکی و نفتی اتحادیه اروپا و امریکا به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت. مقامات جمهوری اسلامی امیدوارند تا با امضای توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی تا پایان ماه ژوئن (۱۰ تیر)، فروش نفت خود را به میزان پیش از تحریم‌ها برسانند.