fredag 12 juni 2015

بازگشت داوطلبان بریتانیایی پس از نبرد با داعش

بازگشت داوطلبان بریتانیایی پس از نبرد با داعش

  • 6 ساعت پیش
داعش در سال گذشته ده ها شهر و روستا عمدتا کردنشین را تصرف کرد
دهها شهروند کشورهای خارجی طی یک سال گذشته در صفوف نیروهای مسلح کرد در شمال سوریه علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) جنگیده اند. برخی از این افراد با وجود احتمال پیگرد قضایی اکنون به کشورهای خود بازمی گردند. کوئینتون سامرویل خبرنگار بی بی سی با دو بریتانیایی که پس از ماهها نبرد علیه داعش به کشورشان بازمی گردند، مصاحبه کرده است.
شیوه ای که هری (یکی از داوطلبانی که اخیرا به بریتانیا برگشته) می خواهد تخم مرغ پخته خود را بخورد نشان می داد که او مدتها خارج از کشور بوده است. او تخم مرغ را از داخل کاسه برداشت و قصد داشت با کوبیدن آن روی میز پوسته تخم مرغ را شکسته و پوست آن را بکند.
هری لحظه ای مکث کرد و گفت: "دارم تخم مرغ را به شیوه کردها می خورم." او سپس تخم مرغ را به داخل کاسه برگرداند و با سوراخ کردن پوسته آن با یک قاشق کوچک شروع کرد به خوردن تخم مرغ عسلی، درست مثل یک انگلیسی خوب.
هری اهل کمبریج است ولی طی پنج ماه گذشته همراه با نیروهای مسلح کرد در شمال سوریه علیه داعش جنگیده است.
من اولین بار در شمال سوریه وقتی که او در صفوف نیروهای مسلح کرد و در خط مقدم جبهه می جنگید، با او آشنا شدم. این بار در یک هتل شیک در شمال عراق و موقع صرف صبحانه با هم ملاقات کردیم. او خود را برای بازگشت به بریتانیا آماده می کند.

تجربه نبرد

اولین بار که در بهار امسال با هم ملاقات کردیم به نظر نمی آمد که یک جنگجوی با سابقه باشد.
شغل او صرافی بود و هیچ تجربه نظامی نداشت. با قامت بلند و موهای روشن و مجعدش، خارجی بودن او را می شد از فاصله یک کیلومتری تشخیص داد. می توان تصور کرد که اگر پیکارجویان داعش او را اسیر می کردند چه بلایی بر سر او می آمد. داعش تمام گروگانهای غربی خود را گردن زده بود و برای ایجاد وحشت بیشتر قربانیان دیگری لازم داشت.
هری طی چندین ماه که در شمال سوریه بود تغییر زیادی کرده و ویدئوهای کوتاهی که با تلفن موبایل خود ضبط کرده است به خوبی این تغییرات را نشان می دهد.
در یکی از صحنه های این ویدئو هری را در حال شلیک یک تفنگ دوربرد دراگونوف به سمت مواضع داعش می بینیم. در صحنه دیگری او را سوار یک وانت می بینیم که در بین ستونی از تانک ها در حال پیشروی هستند. صحنه دیگری مربوط به بمباران مواضع داعش توسط هواپیماهای ائتلاف بین المللی است و هری و همرزمانش از شادی فریاد می کشند.

پیشروی جنگجویان کرد

بعد از تصرف کوه استراتژیک عبدالعزيز توسط واحد های حمایت خلق، هری پرچم گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را در آنجا پیدا کرد
ولی تمام تجارب او که در این ویدئوها ضبط شده ماجراجویی های پسرانه نیستند.
در برخی از صحنه ها جنازه پوسیده پیکارجویان داعش که در نبرد کشته شده اند ضبط شده است. یکی از آنها نوجوان پانزده ساله ای است که مغزش متلاشی شده است. صحنه هایی هم از زندگی دشوار جنگجویان کرد مثل جیره غذایی فقیرانه، زندگی در سنگر و یا هجوم مگس ها را می بینیم.
شب قبل از این مصاحبه هری برای اولین بار پس از ماهها بالاخره در یک تخت راحت خوابیده بود. طی چند ماهی که در خطوط مقدم جنگ بوده به خاطر جیره غذایی کم و ساعت ها پیاده روی و بی خوابی، به شکل محسوسی وزن کم کرده است.
او هنوز هم با عشق وافری که ممکن است ساده لوحانه به نظر بیاید، از دمکراسی و آزادی دفاع می کند هر چند این روزها هیجان کمتری نشان می دهد.
او می گوید که اکنون بسیار خسته است و بنابراین وقت آن رسیده که به خانه برگردد.
نیروهای مسلح کرد سوریه موسوم به واحدهای حفاظت مردمی، صدها کیلومتر مربع را از گروه داعش بازپس گرفته اند. بخش اعظم این مناطق بسیار کم جمعیت هستند.
در ماههای اخیر شدت نبرد بین جنگجویان کرد و گروه دولت اسلامی کاهش یافته و هری و چند جنگجوی خارجی دیگری که من با آنها صحبت کردم، از جمله چند آمریکایی و یک بریتانیایی دیگر، همه می گویند که حوصله آنها سر رفته است.

توجه رسانه ها

از او پرسیدم آیا این تجربه را "مرخصی" از کار و زندگی عادی خود تلقی می کند؟
در پاسخ گفت: "نه." او شاهد کشته شدن دوستان و همرزمان خود بوده و در برخی از لحظات نبرد در بیست متری پیکارجویان داعش بوده است.
او در حملات متعددی به مواضع گروه داعش شرکت کرده که متاسفانه نتوانستند آنها را از مواضعشان عقب برانند. او گفت وجود نفرات بیشتر دراین حملات، چه جنگجویان محلی و چه خارجی، تاثیر مثبتی داشت.
کردها و عرب های زیادی از اهالی منطقه به جنگ با داعش پیوسته اند و شاید تعداد کم جنگجویان خارجی در این نبردها تاثیر چندانی نداشت. ولی پیوستن خارجی ها به این نبرد باعث شد که جامعه بین المللی به مبارزه کردها توجه کند.
از نگاه هری و همرزمان خارجی او افزایش حملات هوایی به مواضع داعش طی ماههای اخیر محصول همین توجه جامعه بین المللی به شرایط کردهای شمال سوریه است.
جک هولمز دوست ۲۲ ساله هری که اهل شهر بورنموث در جنوب انگلستان است، می گوید: "وقتی که کردها جنگ با داعش را شروع کردند خبر مهمی نشد ولی وقتی که ما آمدیم رسانه ها و افکار عمومی توجه بیشتری نشان دادند."
بار قبل من جک هولمز را چند ماه پیش در بیمارستانی در سوریه ملاقات کردم. او از ناحیه بازو زخمی شده بود. جای زخم گلوله را می توان روی بازوی او دید. هر چند خودش می گوید انتظار نداشت که زخم نبرد او به این کوچکی باشد.

تروریست نیستیم

جک هولمز نیز می خواهد به خانه بازگردد.
جک هولمز در آوریل در حین نگهبانی از مقر واحد های حمایت خلق در سوریه
دولت بریتانیا به اتباع این کشور در مورد سفر به عراق و سوریه هشدار داده و به طور مشخص در مورد پیوستن آنها به هر یک از طرفین درگیری در این دو کشور هشدار اکید داده است.
با این همه دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا با صراحت اعلام کرده که از نظر او بین افرادی که به گروه دولت اسلامی می پیوندند و کسانی که علیه آن می جنگند، تفاوت وجود دارد.
جک هولمز هنگام سفر به عراق توسط پلیس در فرودگاه بریتانیا متوقف شد. او قصد داشت با یک هواپیمای خطوط هوایی عراق پرواز کند. او با خنده می گوید: "من تنها سفید پوستی بودم که می خواست سوار آن هواپیما بشود."
او به ماموران پلیس گفت که قصد دارد به سوریه برود و در جنگ علیه داعش شرکت کند. با این وجود ماموران پلیس او را رها کردند تا به سفر خود ادامه بدهد.
هری هنگام بازگشت به بریتانیا نگران بود. ولی وقتی که به فرودگاه هیترو در شهر لندن رسید بدون هیچ مشکلی از کنترل مرزی عبور کرد.
او پس از بازگشت سالم و امن به خانه گفت: "شاید آنها فکر نمی کنند که من تروریست هستم. من به خاطر کمک به مردم رفتم. و این نگران کننده نیست."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar