söndag 14 juni 2015

فیله 'بیدار' شد و با روزتا ارتباط برقرار کرد

فیله 'بیدار' شد و با روزتا ارتباط برقرار کرد

  • 56 دقیقه پیش
فیله، کاوشگر اتحادیه اروپا که آبان ماه سال گذشته روی دنباله‌دار "پی٦٧" فرود آمد اما پس از ۶۰ ساعت، از کار افتاد دوباره فعال شده است.
فیله از فضاپیمای روزتا که در مدار این دنباله‌دار قرار دارد جدا شد، بدون آسیب روی آن نشست اما چون زیر سایه یک صخره فرود آمد، برای شارژ باتری‌های خورشیدی‌اش با مشکل مواجه شد.
با این حال در همان زمان کوتاه فیله اطلاعات بسیار ارزشمندی را به روزتا ارسال کرد. فیله تمام اطلاعات را به روزتا می‌فرستد و روزتا آنها را به زمین رله می‌کند.
کار اصلی فیله جمع‌آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل خاک و یخ دنباله‌دار و ترکیبات آن است.
متخصصان در همان زمان احتمال زیادی می‌دادند با نزدیکتر شدن دنباله‌دار به خورشید و افزایش ساعت‌های نورگیری فیله، این کاوشگر دوباره به کار بیفتد.
فیله بکار افتادن دوباره خود را در توئیتر با این پیغام اعلام کرد: "سلام زمین، صدای من را می‌شنوی؟"
روزتا هم با توئیتی پاسخ داد: "یک خبر فوق‌العاده، کاوشگر من، فیله بیدار شده است."
محل دقیق فرود فیله برای دانشمندان روشن نبود اما سازمان فضایی اروپا یکشنبه اعلام کرد که با بررسی تصاویر و اطلاعات دریافتی از روزتا، به احتمال زیاد محل دقیق فرود را پیدا کرده است.
پروژه پرتاب سفینه روزتا، یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین طرح‌های فضایی تاریخ است که ۱.۴ میلیارد دلار هزینه داشته است.
این پروژه از حدود بیست سال پیش آغاز شد و ده سال پیش، سفینه روزتا و کاوشگر فیله به فضا پرتاب شدند.
این سفینه یکصد کیلوگرمی اردیبهشت سال پیش، با مجموعه‌ای از مانورها آماده "ملاقات" (Space rendezvous) با مدار دنباله‌دار شد و پانزدهم مرداد (ششم اوت) برای اولین بار در تاریخ، توانست در مدار دنباله‌دار قرار گیرد.
برای این کار رانشگر روزتا هفت دقیقه سوخت مصرف کرد تا آن را موقعیت مناسب در فاصله سی‌کیلومتری دنباله‌دار قرار دهد، به نحوی که خود را از غبار و گاز متصاعد از آن دور نگهدارد و بتواند بخوبی از آن با دقت سانتی‌متر عکسبرداری کند.
دنباله دارها را به نام کاشفان آنها نامگذاری می کنند و نام رسمی این دنباله دار ۶۷پی/چوریوموف-گراسیمنکو است. کلیم ایوانوویچ چوریوموف و سوتلانا ایوانووا گراسیمنکو در سال ۱۹۶۹ این دنباله دار را شناسایی کردند.
این دنباله دار هر ۶.۴۵ سال یک بار به دور خورشید و هر ۱۲.۴ ساعت یک بار به دور خود می‌چرخد.
دورترین فاصله این دنباله دار از خورشید ۸۴۰ میلیون کیلومتر (آن سوی مشتری) و نزدیکترین فاصله آن ۱۸۰ میلیون کیلومتر (بین مریخ و زمین) است و از این رو در "کلاس مشتری" قرار می‌گیرد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar