lördag 13 juni 2015

آزار جنسی زنان در وسایل حمل ونقل عمومی؛ نظرات و مشاهدات شما

آزار جنسی زنان در وسایل حمل ونقل عمومی؛ نظرات و مشاهدات شما

  • 11 ژوئن 2015 - 21 خرداد 1394
  •  
  • 2اظهارنظر
پس از انتشار گزارشی درباره آزار و اذیت جنسی پانزده درصد از ساکنین لندن در وسایل حمل و نقل عمومی، پلیس حمل و نقل بریتانیا با انتشار ویدئویی از شهروندان و زنان درخواست کرد که در صورت مواجه با آزار و اذیت جنسی در مترو و یا اتوبوس‌های شهری، این رفتارها را به پلیس گزارش کنند تا با آن مقابله شود.
در تحقیقاتی که موسسه رویترز در پانزده پایتخت پرجمعیت جهان انجام داده، زنان در کشورهای آمریکای لاتین بیش از نقاط مختلف دنیا در معرض تعرض جسمی و کلامی در وسایل نقلیه عمومی قرار می‌گیرند. وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای لندن، پاریس، توکیو و سئول هم بر اساس این تحقیق شهرهای چندان امنی برای زنان نیستند.
یک گزارش بی‌بی‌سی پشتو هم نشان می‌دهد برخی زنان در افغانستان برای اینکه از آزار و اذیت جسمی در امان باشند، مجبور به نشستن در صندلی جلو تاکسی‌ها و پرداخت کرایه دو نفر به جای یک نفر هستند.
در جایی که شما زندگی می‌کنید، آزار و اذیت جنسی در وسایل حمل و نقل عمومی چقدر شایع است؟ آیا شما تجربه یا مشاهده‌ای در این زمینه داشته‌اید؟
اگر شما مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اید، واکنش شما به آن چه بوده است؟ واکنش دیگر مسافران به فردی که مرتکب این عمل شده بوده، چه بوده است؟ آیا تا به حال به این گونه رفتارها اعتراض کرده‌اید؟
برخی از زنان پس از آنکه در وسایل حمل ونقل عمومی مورد آزار و اذیت جنسی و کلامی قرار می‌گیرند، به دلایل مختلف از گزارش آن به پلیس خودداری می‌کنند، در بسیاری از کشورها پلیس تاکید ویژه‌ای بر گزارش اینگونه آزار و اذیت‌های جنسی دارد.
در ایران پس از انقلاب، اتوبوس‌ها به دو قسمت جداگانه برای زنان و مردان تقسیم شدند، و در سال‌های اخیر یک تا دو واگن قطارهای مترو به زنان اختصاص پیدا کرده است.
به نظر شما برای کاهش و مقابله با آزار جنسی در وسایل نقلیه عمومی چه باید کرد؟
آیا به نظر شما جداسازی زنان و مردان در وسایل نقلیه عمومی می‌تواند راهکار مناسبی برای افزایش امنیت زنان و کاهش آزار جنسی در وسایل نقلیه عمومی باشد؟ به نظر شما برای کاهش این گونه رفتارها چه کارهایی می‌شود انجام داد؟
اگر دوست دارید در برنامه نوبت شما شرکت کنید می‌توانید اطلاعات تماس خود را برای بی‌بی‌سی فارسی بفرستید تا با شما تماس گرفته شود.
تماس با نوبت شما:
شماره‌های تلفن‌: ۰۰۴۴۲۰۷۷۶۵۰۰۷۷ و ۰۰۴۴۲۰۷۷۶۵۰۰۷۸
پیامک: ۰۰۴۴۷۸۹۴۶۲۱۱۱۹
ایمیل: shoma@bbc.co.uk
فیسبوک: facebook.com/bbcshoma
توییتر: bbcshoma@
همچنین می توانید دیدگاه‌های خود را در این باره در فرم نظرخواهی زیر بنویسید تا در برنامه نوبت شما مطرح شود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar