تقاطع: جب بوش، فرماندار پیشین ایالات فلوریدا (۱۹۹۹-۲۰۰۷) روز دوشنبه (۱۵ ژوئن-۲۵ خرداد) به صورت رسمی، کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد.
آقای بوش ۶۲ ساله که در ماه‌های گذشته سرگرم بررسی حضور خود در عرصه‌ی انتخابات بود، سخنرانی اعلام کاندیداتوری‌اش را در کالج “میامی دِید” -منطقه‌ای که در بیش از سه دهه‌ی گذشته در آن‌جا زندگی کرده- انجام داد.
او در این سخنرانی از یک سو بر موفقیت‌های خود در دوره‌ی هشت ساله‌ی فرمانداری‌اش بر ایالت فلوریدا در حوزه‌ی اقتصاد و آموزش تاکید کرد و در مقابل، هیلاری کلینتون، کاندیدای پیشگام حزب دموکرات و وزیرخارجه پیشین امریکا را ادامه‌دهنده‌ی راه باراک اوباما در کاخ سفید دانست.
برادر و فرزند دو رییس جمهوری پیشین امریکا، در انتقاد از سیاست خارجی اوباما نیز گفت: «از همان آغاز، رییس جمهور ما و تیم سیاست خارجی‌اش، مشتاق بوده‌اند تا تاریخ‌ساز باشند؛ اما آن‌ها در ایجاد صلح، شکست خورده‌اند. تیم اوباما-کلینتون-کری با سیاست خارجی تلفنی خود، میراثی از بحران مهارنشده، خشونت مقابله‌نشده، دشمنان بدون‌نام، دوستان بی‌دفاع، و متحدان از هم پاشیده، بر جای گذاشته‌‌اند.»
جب بوش که در میامی به عنوان مرکز اصلی کوبایی‌تبارهای مقیم امریکا سخن می‌گفت، از سیاست تنش‌زدایی دولت اوباما با رژیم کمونیستی کوبا نیز انتقاد کرد و اظهار داشت: «ما به یک توریست ثروتمند که به هاوانا برود و از کوبای شکست‌خورده حمایت کند، نیاز نداریم. ما نیاز به رییس جمهوری داریم که در همبستگی با آزادی مردم کوبا به هاوانا برود، و من آماده‌ام که چنین رییس جمهوری باشم.»
او که همسری مکزیکی‌تبار دارد و به زبان اسپانیایی مسلط است، پیش از پایان سخنرانی‌اش، برای دقایقی به این زبان سخن گفت و سپس نطقش را با این جملات تمام کرد: «در کارزار انتخاباتی‌ام به همه جا خواهم رفت؛ با همه حرف خواهم زد؛ زیر قولم نخواهم زد؛ از زیر مشکلات، شانه خالی نخواهم کرد؛ و به آن‌چه که باور دارم، وفادار خواهم بود. من با قلبم پیش خواهم رفت. و به پیش خواهم رفت تا برنده بشوم.»
گفتنی است جب بوش برای رقابت نهایی با کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات نوامبر ۲۰۱۶، باید در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه با گروهی از هم‌حزبی‌های خود رقابت کند. مارکو روبیو، تد کروز، لیندسی گرام، ریک سنتروم، ریک پری، رند پال، کریس کریستی، مایک هاکبی، دونالد ترامپ، و اسکات واکر، از جمله شاخص‌ترین چهره‌های جمهوری‌خواهی هستند که تا کنون نامزدی خود را برای این انتخابات اعلام کرده‌اند.