onsdag 17 juni 2015

وزیر ارشاد ایران: قصد داریم مصوبه دولت قبلی درباره کنسرت‎ها را اصلاح کنیم

وزیر ارشاد ایران: قصد داریم مصوبه دولت قبلی درباره کنسرت‎ها را اصلاح کنیم

  • 25 دقیقه پیش
  •  
  •  اظهارنظر
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته است که دولت قصد دارد که مصوبه دولت قبلی در خصوص برگزاری کنسرت را اصلاح کند.
آقای جنتی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: "برخی مصوبات دولت قبلی به نیروی انتظامی اجازه می‌دهد که اداره اماکن در برخی موارد دخالت کند. ما قصد داریم این مصوبه را اصلاح کنیم که وقتی وزارت ارشاد اجازه برگزاری کنسرت را داد کسی نتواند جلوی آن را بگیرد."
او گفت که هفته آینده با وزیر کشور جلسه‌ مشترکی درباره لغو کنسرت‌ها خواهد داشت.
در ماه‌های اخیر موج لغو کنسرت‌ها توسط مقام‌های قضایی و یا نیروی انتظامی درست پیش از برگزاری آنها افزایش یافته است. این کنسرت‌ها با وجود داشتن مجوز از وزارت ارشاد لغو شدند.
در یکی از تازه‌ترین رخدادها دو روز پیش اعلام شد که اداره اماکن نیروی انتظامی به کیهان کلهر و بروکلین رایدر اجازه برگزاری کنسرتدر تهران نداد.
کیهان کلهر، نوازنده کمانچه در پی عدم صدور مجوز برای برگزاری این کنسرت به سایت 'موسیقی ما' گفت: "کنسرت‌ها دوباره برگزار نخواهد شد. تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خط مشی‌ مشخصی‌ برای اینگونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد."
null
کیهان کلهر از برجسته‌ترین موزیسین‌های ایرانی در عرصه‌های جهانی است
چند روز پیش حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در خصوص لغو کنسرت‌ها در ایران گفت: "وقتی در چارچوب قانون مجوز یک کنسرت داده می شود و از مردم دعوت می شود مردم بلیت می خرند و خودشان را آماده می کنند این گونه دخالت ها تضییع حقوق مردم است."
او گفت: "از نظر ما مجوز قانونی زمانی که صادر می شود، لغو آن مجوز از طرف دستگاه هایی که قانونا حق اینکار را ندارند، کاملاً نادرست است."
در واکنش به سخنان آقای روحانی، هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت که "نباید گفته شود که قانون را اجرا می کنیم اما شریعت را اجرا نمی کنیم."
بشنوید: لغو کنسرت موسیقی در ایران؛ قانون یا شریعت
در سال های اخیر، شماری از برنامه های هنری با وجود داشتن مجوز از سوی وزارت ارشاد، به دلایل مختلفی از جمله اعتراضات گروه های سنتی و تندرو و تصمیم‌گیری مقام های محلی، پیش از اجرا لغو شده است.
صاحب‌نظران فرهنگی، میزان قدرت و نفوذ وزارت ارشاد را در دفاع از عملکرد خود و مجوزهایی که در زمینه های مختلف صادر می کند، ناچیز می دانند.
منتقدان عدم توانایی وزیر ارشاد و معاونانش در دفاع از آثار و برنامه های مجوز گرفته و ناهماهنگی میان مسئولان ارشاد در تهران و شهرستان ها را سبب ناامنی حرفه ای و اقتصادی در عرصه هنر می دانند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar