شنبه ۱۰-۰۳-۱۳۹۹
در مصر برای ۷۰ کلیسا و ساختمان خدماتی متعلق به آن که مجوز نداشتند، مجوز صادر شد.
«محبت نیوز»- در مصر ساخت و ترمیم كلیساها بدون اجازه دولت مجاز نیست.
کمیته دولتی که قانونی بودن فعالیت های کلیساها را در این کشور نظارت می کند به ۷۰ کلیسای دیگر نیز مجوز فعالیت داده است، بنابراین تعداد کلیساهای قانونی که توسط  این کمیته به تائید رسیده اند به ۱۶۳۸ مورد رسید.
اگرچه تصویب موارد جدید فعالیت کلیساها امیدوار کننده است، اما «منا» از سازمان همبستگی مسیحیان مصر می گوید که هنوز برای دستیابی به برابری در کشور کارهای زیادی باید انجام شود.
این عضو سازمان همبستگی مسیحیان مصر در ادامه می گوید: “شما نمی توانید بدون اجازه مقامات از هیچ ساختمانی به عنوان مکان عبادت استفاده کنید. این حرکت از نظر قانونی گامی در جهت درست است، اما سوال اینجاست که آیا همه در مقابل این قانون برابر هستند؟ و چرا چنین محدودیت هایی فقط برای مسیحیان اعمال می شود؟”
به باور منتقدان حتا دادن مجوز های رسمی برای ایجاد کلیسا نیز کمک چندانی به مسیحیان در مصر نکرده است و قبطی های مسیحی همچنان با کارشکنی مقامات دولتی برای دریافت مجوز های لازم مواجه هستند، به طوریکه طی سالهای گذشته کلیساهایی در این کشور با دستور مقامات امنیتی تخریب یا تعطیل شده اند.
پیشنهاد می شود:
یکی از جفاهای رایج بر مسیحیان مصر که از یک سنت قدیمی در این کشور سرچشمه می گیرد، این است که اگر مسجد و کلیسایی در مجاورت یکدیگر ساخته شوند، کلیسا به رسمیت شناخته نمی شود و نمی توان در ساختمان آن از نمادهای مسیحی استفاده کرد. امروزه این موضوع به یک مساله حساس بدل شده و مقامات سعی می کنند تا حد امکان اجازه ساخت مساجد و کلیساها را در مجاورت یکدیگر ندهند.
سازمان همبستگی مسیحیان مصر، در تلاش است تا تنش ها بین گروه‌های مذهبی را کاهش داده و تعصبات اجتماعی را علیه اقلیت ها برطرف کند که یقینین این امر بدون همکاری دولت مصر میسر نخواهد شد.