جمعه ۱۲-۰۲-۱۳۹۹
پس از فروکش کردن شیوع ویروس کرونا در چین، حالا دولت کمونیست این کشور موج دیگری از برداشتن و حذف صلیب از کلیساهای مسیحیان را آغاز کرده است.
«محبت نیوز»- طی دو هفته گذشته، مقامات چین صلیبها را از بالای دو ساختمان کلیسا برداشته اند.
دولت پس از ترخیص آخرین بیمار کوید۱۹ در ووهان ، شهر مرکزی چین که اولین بار در ماه دسامبر سال گذشته ویروس کرونا در آنجا گزارش شده بود، دست به این اقدام زده است.
رهبران مسیحی بر این باورند که برداشتن صلیب ها و جفا بر مسیحیان از زمانی آغاز شد که فشار مبارزه با ویروس کرونا برای مقامات دولتی کمتر شد.
یکی از شاهدان عینی در منطقه آنهویی به نام جان گفت که مقامات در تاریخ ۱۸ آوریل صلیب کلیسای ما (Our Lady of the Rosary Church ) را برداشتند.
وی گفت که هر چند این کلیسا بخشی از کلیساهای به رسمیت شناخته شده کاتولیک دولتی محسوب می شد اما هیچ کشیش یا راهبه ای برای انجام فعالیت های مذهبی در آن وجود نداشت. گفته می شود مقامات محلی به سلیقه خود برنامه های مذهبی این کلیسا را اداره می کردند.
جان در ادامه افزود ، یک مقام دولتی در تاریخ ۱۶ آوریل از مسوولان این کلیسا خواست تا کلیدهای این مکان را به او تحویل بدهند. جان گفت: “آنها می خواستند وارد کلیسا شوند و صلیب را بردارند.”
مسوولان نیز این مساله را به اسقف لیو شونگ از آنهویی گزارش دادند. وی به آنها اعلام کرد كه به دفتر محلی انجمن میهنی كاتولیك تحت نظارت دولت بروند و جزئیات را جویا شوند. اما مقامات محلی این انجمن هر گونه اطلاع در مورد این موضوع را تکذیب کردند.
با این تفاسیر مقامات دولتی در ۱۸ آوریل با اعلام این موضوع که دستور از سوی مقامات ارشد دولت کمونیست چین صادر شده است اقدام به برداشتن صلیب از سقف این کلیسا کردند. در تاریخ ۱۹ آوریل حوالی ساعت ۴ صبح عملیات برداشتن صلیب با نظارت پلیس انجام  شد و مأموران به مردم اجازه ندادند وارد کلیسا شوند یا در بیرون از کلیسا اجتماع کنند و حتا عکس بگیرند.
در اقدامی مشابه در تاریخ ۲۷ آوریل، مقامات تلاش کردند صلیب یک کلیسای پروتستان را در شهر هیفی بردارند.
کشیش چن  یکی از خادمین کلیساهای آنهویی در اینباره گفت: “همین روال در سراسر چین مورد استفاده قرار می گیرد. این مورد از یک منطقه یا استان خاص نیست. این اتفاق در سرتاسر کشور رخ می دهد، اما رهبران کلیساهای مرکزی که زیر نظر دولت اداره می شوند، سکوت کرده اند ”
او معتقد است که کلیساهای منطقه آنهویی با جفاهای بیشتری روبرو خواهند شد. وی در ادامه افزود: “اگر كلیساها متحد نشوند، صلیب های کلیساهای دیگر نیز برداشته می شوند.”
پیشنهاد می شود:
جفا ها بر مسیحیان چین ادامه دارد
کلیساها در منطقه هاندان در استان هبی نیز با حذف صلیب یا حتا تخریب روبرو هستند.
یکی از رهبران کلیسایی در این منطقه که نمی خواست نامش فاش شود، گفت: به تازگی رهبران کلیساها در منطقه ما اخطارهایی را از سوی مقامات دریافت کردند که خواستار حذف صلیب در چهار کلیسا در فیشیانگ بودند.
این کشیش ارشد به خبرگزاری UCA News گفت که از سال ۲۰۱۹ ازمسیحیان خواسته شده است تا تغییراتی را در “ساختمانهای غیر-قانونی” خود ایجاد کنند تا طبق این قوانین به فعالیت های خود ادامه دهند، البته نه به عنوان یک کلیسا بلکه با عناوینی همچون خانه سالمندان یا چیزهایی از این دست که البته حذف صلیب از ساختمان این کلیساهای ثبت نشده در اولویت کاری قرار گرفتند.
از اکتبر ۲۰۱۸ صدها صلیب در سراسر چین از کلیساها حذف شدند که در استانهای ژجیانگ ، هنان ، هبی و گوئیژو بیشترین آمارها به ثبت رسیده است.
در اکتبر سال ۲۰۱۹ ، کلیسایی در استان گوانتائو در هبی تخریب شد زیرا متهم به “اشغال غیرقانونی زمین های زراعی” شده بود. و فقط امسال ، صلیب دو کلیسا در شهر کیو در هبی برداشته شده است.
کشیش ها می گویند که رهبران کلیساها به امید حفظ ساختمان کلیسا در حذف صلیب با مقامات دولتی همکاری می کنند.
به گفته کشیش چن، حزب کمونیست چین حتا زمانی که کووید -۱۹ در چین غوغا می کرد ، دست از آزار و اذیت مسیحیان برنداشت. وی از مسیحیان سراسر جهان خواست برای بازگرداندن حقوق مسیحیان در چین با یکدیگر متحد شوند.