یکشنبه ۱۱-۱۲-۱۳۹۸
همزمان با هجوم هزاران مهاجر به مرز ترکیه و یونان، آژانس محافظ مرزهای اتحادیهٔ اروپا اعلام کرد سطح آماده‌باش خود را در مرزهای این دو کشور افزایش داده و همچنین نیروی کمکی برای مرزبانان این منطقه ارسال کرده است.
«محبت نیوز»- فرونتکس،‌‌ آژانس محافظ مرزهای اتحادیهٔ اروپا اعلام کرد سطح آماده‌باش خود را در مرز ترکیه-یونان افزایش داده و همچنین نیروی کمکی برای مرزبانان این منطقه ارسال کرده است.
سخنگوی این سازمان در بروکسل ضمن اعلام این خبر گفت: «گامهایی برای ارسال مأمور کمکی و نیز تجهیزات فنی به یونان برداشته‌ایم.» وی همچنین افزود: «برای پشتیبانی از اعضای اتحادیهٔ اروپا که با ترکیه مرز دارند به‌دنبال راه‌های دیگر نیز هستیم.»
فرونتکس پیش از این ۶۰ مأمور را نیز برای حفاظت از مرزهای اروپا به بلغارستان گسیل کرده است.
چالش یونان و درگیری مهاجران و مرزبانان
از سوی دیگر نخست وزیر یونان روز یکشنبه و در پی اقدام ترکیه خواستار برگزاری جلسهٔ شورای امنیت ملی شد.
مقامات یونان اعلام کردند روز شنبه بیش از ۳ هزار تن پناهجو و مهاجر پشت مرز این کشور با ترکیه جمع شدند. این در حالی است که سازمان بین‌المللی مهاجرت شمار همین مهاجران را ۱۳ هزار نفر برآورد می‌کند.
پس از اعلام خبر باز کردن مرزها از سوی ترکیه، مهاجران بی‌درنگ از مسیرهای دریایی و زمینی تلاش کردند خود را به یونان برسانند.
روز گذشته پلیس یونان با پرتاب گاز اشک‌آور تلاش کرد نگذارد مهاجران از مرز وارد خاک این کشور شوند. حال آنکه مهاجران نیز با پرتاب سنگ و اشیای فلزی به سوی پلیس حملهٔ این نیروها را پاسخ دادند.