پنجشنبه ۰۷-۰۱-۱۳۹۹
امضاکنندگان این نامه از سازمان‌های مدافع حقوق بشر و سازمان جهانی بهداشت خواسته‌اند تا از جمهوری اسلامی ایران بخواهد “هرچه زودتر آزادی حداقل موقتی تمامی زندانیان سیاسی-عقیدتی را عملی سازد.”
«محبت نیوز»- جمعی از فعالان سیاسی و مدنی داخل و خارج از ایران در نامه‌ای خطاب به سازمان‌های مدافع حقوق بشر و سازمان جهانی بهداشت خواستار آزادی زندانیان سیاسی- عقیدتی در ایران شده‌اند.
نویسندگان این نامه با اشاره به اظهارات رسمی مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اعطای مرخصی موقت به ۸۵ هزار زندانی در آستانه عید نوروز و تصریح بر دادن مرخصی به نیمی از زندانیان امنیتی، نوشته‌اند: «در واقعیت اما، فقط از آزادی کمتر از بیست نفر زندانیان سیاسی خبر میرسد که اغلب نیز به شرط وثیقه‌های سنگین عملی شده است. به علاوه، دستگیری فعالان مدنی و سیاسی همچنان حتی در این شرایط بحرانی، ادامه داشته است.»
پس از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، خانواده‌های زندانیان سیاسی از شرایط نگاهداری آنها در زندان‌ها و احتمال ابتلا به بیماری در محیط سربسته و آلوده، ابراز نگرانی کرده و خواهان مرخصی فرزندان و بستگان‌شان شدند.
امضاکنندگان این نامه در پایان از سازمان‌های مدافع حقوق بشر و سازمان جهانی بهداشت خواسته‌اند تا از جمهوری اسلامی ایران بخواهد “هرچه زودتر آزادی حداقل موقتی تمامی زندانیان سیاسی-عقیدتی را عملی سازد.”
نویسندگان این نامه تامین بهداشت و امنیت جانی همه زندانیان، اعم از سیاسی و غیر سیاسی، را از مسئولیت‌های قانونی هر دولت و حکومتی دانسته‌اند.
شایان ذکر است در این بین شش نوکیش مسیحی نیز به مرخصی فرستاده شده‌اند ولی دستکم ده شهروند مسیحی همچنان در زندان به سر می‌برند.
اعظم خاتم، احمد کریمی حکاک، الهه امانی، احترام شادفر، بیژن پیرزاده، فرزانه میلانی، فاطمه حقیقت‌جو، ناهید میرحاج، ناهید توسلی، ناهید مطیع، نیره توحیدی، محبوبه عباسقلی‌زاده، منصوره شجاعی، کاظم علمداری و فرهاد خسروخاور از جمله امضاکنندگان این نامه هستند./DW