پنجشنبه ۲۲-۱۲-۱۳۹۸
بخش مبهم پرونده  نوکیش مسیحی «اسماعیل مغربی‌نژاد» آنجاست که به گفته قاضی دادگاه حکم او بر اساس «گزارش حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح» ایران صادر شده است.
«محبت نیوز»- گزارش‌ها از ایران حاکیست دادگاه انقلاب، هشتم اسفند ماه (۲۷ فوریه)، دو سال به محکومیت «اسماعیل مغربی‌نژاد» نوکیش مسیحی اضافه کرد!
اتهام این شهروند ۶۵ ساله عضویت در «گروه‌های معاند نظام و مسیحیت تبشیری صهیونیستی» است.
مغربی‌نژاد پیش از این در دادگاهی که بهمن ماه برگزار شد به اتهام «توهین به مقدسات» به ۳ سال زندان محکوم شده بود.
در همین ارتباط منصور برجی مدیر سازمان «ماده ۱۸» می‌گوید: «اسماعیل مغربی‌نژاد از اعضای رسمی کلیسای اسقفی (انگلیکن) است. دادگاه‌های انقلاب با این گونه اتهامات واهی و برچسبهای جعلی که به فعالیت‌های عقیدتی مسیحیان و عضویت آنان در کلیساها وارد می‌کنند، تنها در صدد توجیه اقدامات ناقض آزادی دینی خود هستند.»
بخش مبهم پرونده مغربی‌نژاد آنجاست که به گفته قاضی دادگاه حکم او بر اساس «گزارش حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح» ایران صادر شده، اما وی هیچ جزئیاتی در مورد این مدرک ارائه نکرد. کشیش برجی تاکید کرده این اظهار نظر «عجیب و کمی نادر» است که ارتش در یک پرونده مربوط به یک غیرنظامی که هیچ پیوندی با مسئولیت‌های نظامی ندارد، وارد شود.
به این نوکیش مسیحی ۲۰ روز برای درخواست تجدید نظر وقت داده شده است.
اینکه ارتباط پرونده مغربی‌نژاد و حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی چه هست، مشخص نیست با این حال طی سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از گرویدن ارتشی‌ها و خانواده‌های آنها به مسیحیت رسانه‌ای شده است و از مراجع تقلید و روحانیون در مورد تغییر دین نظامی‌ها بارها هشدار داده‌اند.
اسماعیل مغربی‌نژاد که ۴۰ سال پیش به مسیحیت گرویده ‌است، توسط ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات در روز ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ (برابر با ۵ بهمن ۱۳۹۷) بازداشت شد.
این نوکیش مسیحی در ابتدا متهم به «توهین به مقدسات»، «عضویت در گروه‌های معاند نظام»، «تبلیغ علیه نظام» و «ارتداد» شد.
مغربی‌نژاد به دلیل باور مسیحی خود بارها از سوی نهادهای امنیتی حکومت ایران تحت فشار قرار گرفته بود. منابع آگاه نزدیک به اسماعیل مغربی‌نژاد در گفتگوی با سازمان ماده ۱۸ گزارش دادند که حدود ۱۰ سال پس از گرویدن او به دین مسیحیت، «سوءقصد به جان او صورت گرفت که نافرجام ماند و او نجات یافت».
مأموران امنیتی پس از بازداشت اسماعیل مغربی‌نژاد او را با خود به محل زندگی اش برده و پس از تفتیش خانه، وسایل شخصی او مانند لپ تاپ، تلفن همراه، کتابهای مسیحی و نوشته‌های روزانه او را ضبط کرده و با خود برده بودند. ماموران امنیتی مدعی شده بودند که حکم جلب به همراه دارند ولی درخواست اسماعیل مغربی‌نژاد برای مشاهده آن را رد کردند.
وی ۳۰ مهرماه ۹۸ در ارتباط با اتهامات «توهین به مقدسات» و «ارتداد» به دادگاه انقلاب شیراز احضار شده و پس از حضور در این دادگاه، این نوکیش مسیحی پس از رد هر دو اتهام، با افزایش قرار کفالت از ۱۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون آزاد شد.
مغربی‌نژاد در دی ماه ضمن تبرئه از اتهام «ارتداد» فقط از بابت اتهام «توهین به مقدسات در فضای مجازی» به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.
اسماعیل مغربی‌نژاد به دلیل ارسال یک جوک در مورد مقامات روحانی جمهوری اسلامی که پیشتر به تلفنش فرستاده شده بود، مجرم شناخته شد.
منصور برجی این حکم را «واکنشی نامتناسب به عملکردی بسیار معمولی که روزانه توسط بسیاری از شهروندان ایرانی انجام می گیرد» توصیف کرده بود.
او می‌گوید، «دیگر اتهاماتی که اسماعیل با آن روبرو است، و همچنین اتهام ارتداد که از آن تبرئه شد، به دلیل گرویدن وی به مسیحیت است.» وکلای این شهروند مسیحی خاطرنشان کردند که او حتا مبدأ جوک نبوده‌است.