سه شنبه ۰۵-۰۱-۱۳۹۹
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا همزمان با ارسال کمک‌های خود به ایران برای مبارزه با کرونا، از جامعه جهانی خواست در ارسال این کمک‌های بشردوستانه و نجات جان اتحادیه اروپا مشارکت کنند. این کمک‌ها مشمول تحریم‌های آمریکا نیست.
«محبت نیوز»- اتحادیه اروپا اعلام کرد در تدارک ارسال کمک‌های بشردوستانه خود به ایران است. خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۴ فرورردین (۲۳ مارس) از بروکسل گزارش داد که ارزش این کمک‌ها ۲۰ میلیون یورو معادل ۲۱.۵ میلیون دلار است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که این کمک‌های بشردوستانه به ایران ارسال می‌شود تا دولت ایران در مبارزه با همه‌گیری بیماری کووید۱۹ یاری برساند.
بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل، بار دیگر تاکید کرد که “محموله‌های غذایی و دارو و تجهیزات پزشکی” نباید تحت تأثیر تحریم‌ها و فشارهای تنبیهی قرار گیرد.
او گفت: «مجددن بر این موضوع تاکید می‌کنم که این کمک‌های بشردوستانه آنطور که بسیاری فکر می‌کنند، مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند». بورل از همه کشورها خواست تا در ارسال این کمک‌های بشردوستانه به ایران سهیم باشند.
 بورل بعد از مذاکرات خود با وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت که به دلیل تحریم‌های آمریکا، دو کشور ایران و ونزوئلا قادر نیستند از محل فروش نفت خود درآمدی کسب کنند و از این بابت فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند.
این سخنان مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در حالی است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریكا در پیامی توئیتری اعلام كرد كه واشنگتن با اولین درخواست وام جمهوری اسلامی از صندوق بین المللی پول، مخالفت کرده و هر وقت هم می‌تواند از حق وتوی خود در این مورد استفاده کند.
به گفته منابع دیپلماتیک، کاخ سفید از “فشار حداکثری” بر ایران نخواهد کاست، زیرا این سیاست را برای وادار کردن جمهوری اسلامی ‌به برچیدن برنامه هسته‌ای و موشکی و تغییر رفتار ایران در خاورمیانه لازم می‌داند.