torsdag 28 december 2017

حمله افراد ناشناس به کنیسای یهودیان حاداشا در شیراز

حمله افراد ناشناس به کنیسای یهودیان حاداشا در شیراز

گروهی لباس شخصی به یک کنیسا در شیراز حمله کردند و با رنگ روی دیوارهای آن علیه یهود شعار نوشتند و تورات‎ها و طومارهای دینی را پاره کردند و پا به فرار گذاشتند.
«محبت نیوز»- روزنامه تایمز اسراییل در گزارشی نوشته (یکشنبه سوم دی ماه) اعضای کنیسای «حاداش» در شیراز با طومارهای پاره‌شده و کتاب‌های دعا که داخل توالت ریخته شده بوده مواجه شدند؛
وبسایت اخبار جهانی یشیوا (یشیوا ورلد نیوز) یک روز بعد گزارش کرد که پلیس ایران در حال تحقیق واقعه‌ی کنیسای حاداشا («تازه») در محله‌ی ماله‌ی شیراز است.
یکی از اعضای جامعه‌ی یهودیان شیراز به کانال ۱۰ اسرائیل گفت دو روزنامه‌نگار و سه تن از یهودیان محل، موارد تخریب را مستند کرده ‌و گزارش تهیه کرده‌اند.
وی گفت «خرابکارها یک کتاب دعا و طومارهای تورات را پاره کردند، چراغ‌ها و لامپاها خرد کردند، و شیشه‌ی پنجره‌ها را شکستند». تصاویری تار، در فیلمی که از واقعه گرفته شده و در کانال تلویزیونی پخش شد، خرابی‌های حاصل در کنیسا را نشان می‌دهد.
کنفرانس رؤسای سازمان‌های بزرگ یهودی آمریکا این حمله را محکوم کرد.
این گروه یهودی در بیانیه‌ای اعلام کرد «از گزارش‌های مبنی بر تخریب کنیسای حاداشا در محله‌ی ماله‌ی شیراز که طی آن به چندین طومار توراتی بی‌حرمتی شده و شمار زیادی از کتاب‌های دعا از بین رفته، به طور عمیق نگرانیم».
در بیانیه همچنین آمده «از مقامات مسؤول شیراز و دولت مرکزی در تهران می‌خواهیم تمام اقدامات ضروری برای محافظت از این جامعه را صورت دهند و خرابکاران به سرعت مجازات نمایند».
یکی از اعضای جامعه‌ی یهودیان محل به کانال ۱۰ گفت: ” این حمله مربوط می‌شود به شناسایی اورشلیم به پایتختی اسرائیل از سوی پرزیدنت ایالات متحده، دونالد ترامپ، که در شش دسامبر اعلام شده است».
دو سال پیش، یک طومار باستانی تورات از یکی از کنیساها که نام‌اش مشخص نشده، در همین شهر به سرقت رفته بود، از سوی واحد بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یافته و به جامعه‌ی یهودیان محل بازگردانده شد.
تایمز اسراییل نوشته پیش از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، شمار جامعه‌ی یهودیان ایران بین ۸۰ هزار تا ۱۰۰هزار بوده است که شمار غالب ایشان پس از انقلاب از کشور مهاجرت کردند و در ایالات متحده، اسرائیل، یا اروپا ساکن شدند. اکنون تنها حدود ۸۵۰۰ تن از یهودیان در ایران بجا مانده‌اند که بیشتر در تهران، یا اصفهان و شیراز، دو کلان‌شهر در جنوب پایتخت، زندگی می‌کنند.
سیامک مره صدق، نماینده یهودیان در ایران هنوز به این رویداد واکنشی نشان نداده است.
در سال‎های گذشت نه تنها اسراییل ستیزی بلکه یهودی ستیزی در بین تندروهای ایران پمپاز می‏شود. از نوشتن شعارهای «مرگ بر اسراییل» و «اسراییل نابود خواهد شد» تا سخنرانی‎های مکرر خامنه ‏ای و فرماندهان سپاه مبنی بر نابودی اسراییل تا ۲۵ سال آینده، که به طور طبیعی چنین پیامدهای خشونت‎باری را به همراه خواهد داشت.
در ایران به شدت روی علائم و نمادهای یهودی به خصوص ستاره داوود حساسیت ایجاد شده است. بناهای معماری زیادی به خاطر طراحی این نقش روی آن تخریب شده است. سپاه از ستاره داوود به عنوان سیبل موشک هم استفاده می‎کند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar