tisdag 5 december 2017

آمریکا از پیمان بین‌المللی مهاجرت خارج شد

آمریکا از پیمان بین‌المللی مهاجرت خارج شد

آمریکا پیش از این از یونسکو و پیمان اقلیمی پاریس خارج شده بود. حال نوبت به قطع همکاری با پروژه‌ی جهانی دیگری است. این بار موضوع بر سر تفاهم‌نامه‌ای بین‌المللی برای حمایت بیشتر از پناهجویان و مهاجران است.
به گزارش «محبت نیوز» دولت آمریکا با صدور اعلامیه‌ای خبر داد که “نمایندگی آمریکا در سازمان ملل به دبیر کل این سازمان اطلاع داده است که ایالات متحد آمریکا به مشارکت خود در پیمان جهانی مهاجرت پایان می‌دهد”. این نخستین بار نیست که دونالد ترامپ به همکاری‌ها و تعهدات بین‌المللی آمریکا پایان می‌دهد.
بیش از یک سال قبل، ١٩٣ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا متنی را تصویب کردند که هدف آن بهبود مدیریت بین‌المللی امور پناهجویان و مهاجران بود. این متن به “اعلامیۀ نیویورک برای پناهندگان و مهاجران” معروف شد.
بر پایۀ این اعلامیه، کمیساریای عالی امور پناهندگان مأمور شد که در مجمع عمومی آیندۀ سازمان ملل (٢٠١٨) یک “پیمان جهانی برای مهاجران و پناهندگان” به کشورهای عضو ارائه دهد.
دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل روز شنبه در بیانیه ای نوشت اعلامیه نیویورک حاوی بخش هایی است که با سیاست های ایالات متحده در امور پناهجویان و مواضع دولت دونالد ترامپ در قبال مهاجران همخوانی ندارد.
اما هنوز این پیمان به درستی شکل نگرفته، هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفت که “اعلامیۀ نیویورک موادی دارد که با سیاست‌های آمریکا در قبال مهاجرت که توسط دولت دونالد ترامپ تعیین شده تطبیق نمی‌کند. به همین دلیل، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت که مشارکت کشورش را در آماده‌سازی پیمان متوقف کند”.
در ماه اکتبر گذشته، واشنگتن به عضویت خود در سازمان یونسکو پایان داد و این سازمان را “ضد اسرائیل” خواند.
پیش از آن، در اول ژوئن ٢٠١٧، دونالد ترامپ اعلام کرده بود که آمریکا پیمان جهانی آب و هوای پاریس را ترک می‌کند. او این پیمان را ناعادلانه توصیف کرده بود.
ترامپ درست بعد از دستیابی به ریاست جمهوری نیز پیمان همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه آسیا – اقیانوسیه را به ضرر آمریکا دانست و از آن خارج شد.
علاوه بر این، دونالد ترامپ بارها تهدید به خروج از توافق هسته‌ای با ایران کرده و همچنین تعهدات آمریکا در قبال سازمان ملل را غیرعادلانه دانسته و گفته است که واشنگتن باید در مورد عضویت خود در سازمان ملل تجدید نظر کند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar