fredag 22 april 2016

آمریکا و ایران 'قرارداد خرید ۳۲ تن آب سنگین' را امضا می‌کنند

آمریکا و ایران 'قرارداد خرید ۳۲ تن آب سنگین' را امضا می‌کنند

  • 1 ساعت پیش
کپی رایت تصویرAP
Image captionتغییر کاربری تاسیسات آب سنگین اراک و محدود شدن ذخیره این ماده بخشی از توافق هسته‌ای ایران است
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی گزارش داده است که دولت آمریکا در تلاش برای پیشبرد توافق هسته‌ای، ۳۲ تن آب سنگین از ایران می‌خرد.
به گزارش وال‌استریت ژورنال مقام‌های ایرانی و آمریکایی، امروز جمعه ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت) در وین قرارداد خرید آب سنگین ایران را به ارزش هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دلار امضا می‌کنند.
در حال حاضر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و هیئت همراه او برای مذاکره درباره اجرای برجام در وین، پایتخت اتریش هستند.
آقای عراقچی اواخر اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده بود که ایران ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا فروخته‌ اما توضیحی درباره جزییات و چگونگی آن نداده بود.
روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع خود نوشته است آمریکا به این دلیل آب سنگین ایران را می‌خرد که نگران توانایی و ظرفیت ایران برای کاهش سریع ذخیره این ماده به عنوان یکی از شرایط توافق هسته‌ای است.
بر اساس برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ایران باید میزان ذخیره آب سنگین خود را در مرحله اول اجرای توافق به کمتر از ۱۳۰ تن و در مرحله بعد به ۹۰ تن برساند.
+ بیشتر بخوانید: آمریکا پر شدن قلب راکتور اراک با بتون را تایید کرد
آب سنگین، که از یک ایزوتوپ هیدروژن تولید می شود، کاربردهای تحقیقاتی و پزشکی دارد، اما همچنین می‌توان از آن برای ساخت سلاح پلوتونیومی استفاده کرد.
به گزارش وال استریت‌ژورنال مقام‌های آمریکایی می‌گویند ایران برای پیدا کردن خریدار آب سنگین خود با مشکل رو به‌رو است و نگران آن هستند که میزان ذخیره این ماده از حد مجاز بالاتر برود.
به گزارش این روزنامه آب سنگین خریداری شده از ایران در هفته‌های آینده از سازمان انرژی اتمی به آزمایشگاه ملی اوک ریج در ایالت تنسی آمریکا منتقل خواهد شد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar