دستگاه پخش ویدئو
تقاطع: دو برادر رستوران‌داری که تصاویرشان در کنار بلال اردوغان، فرزند رییس جمهوری ترکیه به عنوان اعضای گروه “دولت اسلامی” (داعش) به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه رسانه‌های متعلق به دولت روسیه منتشر شده، ضمن تکذیب هرگونه ارتباط با این گروه، از ولادمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه دعوت کردند تا به رستوران‌شان برود.
اسماعیل و علی کمبر، صاحب رستوران‌‌های زنجیره‌ای “جگرستان” که شعبه‌ی اصلی آن در محله‌ی آکسارای استانبول است، یک سالی می‌شود که عکس‌های‌شان در کنار فرزند اردوغان، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. اما انتشار این عکس‌ها در شبکه‌ی دولتی “آر.تی” روسیه و به دنبال آن در بسیاری از شبکه‌های خبری بین‌المللی، باعث شده که شهرت این دو برادر جهانی شود.
اسماعیل در گفتگو با شبکه‌ی خبری “اخلاص” ترکیه، ماجرای عکس‌ها را این‌گونه توضیح می‌دهد: «ما ۲۵ سال است که از حاتای در جنوب ترکیه به استانبول آمده‌ایم. بلال اردوغان برای صرف غذا به رستوران ما می‌آید و ما یک بار با او عکس گرفتیم. اکنون تصاویر ما را در شبکه‌های اجتماعی در هر مناسبتی به عنوان داعشی منتشر می‌کنند. انتخابات ریاست جمهوری اخیر هم این کار را کردند و حالا بعد از سرنگونی هواپیمای جنگی روسی هم عکس ما در شبکه‌های اجتماعی به شکل وسیعی منتشر می‌شود. ما شایعه ارتباط با گروه‌های تروریستی را تکذیب می‌کنیم و از کسانی که این شایعه را پراکنده‌اند می‌خواهیم خودشان جلوی آن را بگیرند.»
او اضافه می‌کند: «ما با همه افراد سرشناس که به “جگرستان” می‌آیند عکس می‌گیریم و برای تبلیغ رستوران‌مان از این عکس‌ها استفاده می‌کنیم. خواننده‌های مشهوری چون نوری آلچو و حتی مسوولان حزب جمهوریخواه خلق که در پارلمان به ما تهمت داعشی بودن زدند، جزو مشتریان ما هستند.»
اسماعیل در پایان از رجب طیب اردوغان خواسته که اگر روزی ولادمیر پوتین گذرش به استانبول خورد، او را به “جگرستان” بیاورد تا آن‌ها را از نزدیک ببیند: «ما هم با جگر از ایشان پذیرایی می‌کنیم.»
علی کمبر، برادر دیگر نیز درباره‌ی سابقه‌ی رستوران‌شان می‌گوید: «اوایل سال ۱۹۹۰ به استانبول آمدیم. ابتدا برای گذراندن زندگی، من آواز می‌خواندم و برادرم اسماعیل پیانو می‌زد تا اینکه در استانبول جگرفروشی باز کردیم و کارمان رونق پیدا کرد. اکنون صاحب ۱۴ شعبه “جگرستان” در استانبول هستیم.»
جنگ لفظی میان روسیه و ترکیه بعد از سرنگونی یک جت جنگنده‌ی روسی در مرز ترکیه و سوریه، در سه هفته‌ی گذشته بالا گرفته است. به ویژه در روزهای اخیر، دو طرف یکدیگر را به پشتیبانی و خرید نفت از داعش متهم کرده‌اند.
در این میان، به نظر می‌رسد روسیه با استفاده از پروپاگاندای رسانه‌ای گسترده‌ای که در اختیار دارد، دست‌کم در همراه کردن افکار عمومی با خود موفق‌تر بوده است.
در همین ارتباط، احمد داوداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنجشنبه (۳ دسامبر-۱۲ آذر) در یک نشست خبری، ادعاها و اتهامات روسیه علیه کشورش را با دروغ‌های «پراودا» (ارگان کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی) مقایسه کرد و گفت: «در زمان جنگ سرد، ماشین تبلیغاتی شوروی را داشتیم که هر روز دروغ جدیدی تولید می‌کرد که خودشان به آن باور داشتند و امیدوار بودند که دنیا هم آن‌ها را باور کند. ما گمان می‌کردیم طی بیست، بیست‌و‌پنج سالی که از پایان جنگ سرد می‌گذرد، روس ها آن ویژگی را کنار گذاشته‌اند.»