måndag 28 december 2015

طرح نمایندگان مجلس ایران برای دریافت غرامت از آمریکا

طرح نمایندگان مجلس ایران برای دریافت غرامت از آمریکا

  • 28 دسامبر 2015 - 07 دی 1394
  •  
  • 10اظهارنظر
Image copyrighticana
تعدادی از نمایندگان مجلس ایران طرحی یک فوریتی را با هدف دریافت "غرامت و خسارت از دولت آمریکا" تدوین کرده‌اند.
در این طرح که گفته می‌شود تا کنون بیش از ۱۶۰ نفر آن را امضا کرده‌اند، از دولت ایران خواسته شده در ۱۱ مورد مختلف اقدامات لازم حقوقی را برای گرفتن غرامت از آمریکا انجام دهد.
کودتای ۲۸ مرداد، جنگ ایران و عراق، کشته شدن حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ و حادثه امسال در منا و همین طور کودتای نوژه از جمله مواردی است که در این طرح به آن اشاره شده است.
سخنان امروز بعضی نمایندگان مجلس ایران درباره این موضوع نشان می‌دهد که این طرح احتمالا واکنشی است به اقدام هفته گذشته نمایندگان کنگره آمریکا که حمایت خود را از دولت باراک اوباما در پرونده دریافت غرامت از ایران اعلام کردند.
اخیرا ۲۲۶ نماینده کنگره آمریکا از دادگاه عالی این کشور خواستند که در پرونده‌ پرداخت غرامت از حساب‌های مسدود شده ایران به "قربانیان تروریسم" در آمریکا، علیه دولت ایران رای دهد.
چند سال پیش دادگاهی در آمریکا رای به پرداخت چنین غرامتی داده بود، اما این رای با درخواست تجدید نظر وکلای بانک مرکزی ایران از اکتبر امسال (دو ماه پیش) در دادگاه عالی مطرح شده است.
+بیشتر بخوانید: نظرخواهی دیوان عالی از دولت آمریکا درباره درخواست استیناف بانک مرکزی ایران

'دستبرد مدرن'

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز دوشنبه ۷ دی (۲۸ دسامبر) هشدار داد که "اگر در جایی اموال جمهوری اسلامی هدف دستبرد مدرن قرار گیرد، ایران از همه راه‌های در اختیار برای استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.".
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هم دست گذاشتن آمریکا روی اموال بلوکه‌شده ایران را "شبیه یک سرقت" خوانده و گفته است که آمریکا "حتماً پاسخ این اقدامش را خواهد شنید".
حمایت نمایندگان کنگره آمریکا از رای علیه ایران در پرونده غرامت‌ها مدتی بعد از تصویب قانون محدودیت‌های تازه برای تردد به آمریکا که نام ایران هم در آن مطرح بود، باعث شده مقام‌های ایران درباره تاثیر این اقدام‌ها در اجرای توافق هسته‌ای و تعهدات آمریکا هشدار دهند.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به آمریکا هشدار داده است که "نمی‌توان هر روز قانون و رویه‌ای جدید برای ایجاد محدودیت‌های خصمانه و سرقت غیرقانونی اموال مردم ایران به تصویب رساند و در کنار آن با بیان گفتارهای زیبا از اعتمادسازی و حسن نیت سخن گفت".
+بیشتر بخوایند:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar