onsdag 30 december 2015

شورای نگهبان هفته آینده از داوطلبان نامزدی در انتخابات خبرگان، امتحان کتبی می‌گیرد

شورای نگهبان هفته آینده از داوطلبان نامزدی در انتخابات خبرگان، امتحان کتبی می‌گیرد

  • 1 ساعت پیش
Image copyrightana
Image captionبه گفته سخنگوی شورای نگهبان اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری نیازی به حضور در آزمون ندارد
نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، در ایران گفته است که این شورا در روز ۱۵ دی ماه (هفته آینده) از داوطلبان نامزدی در انتخابات خبرگان رهبری، امتحان کتبی می‌گیرد.
آقای ابراهیمیان امروز نهم دی (۳۰ دسامبر) گفته است همه داوطلبانی که تحصیلات حوزوی دارند و در آزمون قبلی شرکت نکرده‌اند، باید در این آزمون شرکت کنند.
سئوالات این آزمون بر اساس دروس حوزوی خواهد بود و به گفته سخنگوی شورای نگهبان اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری نیازی به حضور در آن ندارند.
آقای ابراهیمیان گفته کسانی که دروس حوزی نخوانده‌اند، شرایط و صلاحیت علمی را نداشته و نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند. شورای نگهبان مسئول رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری و نظارت بر اجرای این انتخابات است.
۸۰۱ نفر برای حضور در رقابت‌های این دوره خبرگان ثبت نام کرده‌اند. این تعداد در سال ۱۳۸۵ (دوره قبلی انتخابات) ۴۹۵ نفر بوده که رشدی در حدود ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد.
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از اعضای فعلی مجلس خبرگان، اخیرا درباره افزایش داوطلبان نامزدی در انتخابات خبرگان گفته این موضوع برای او "ابهام" درست کرده است. آقای جنتی در نماز جمعه هفته پیش گفته بوده که برخی از کسانی که برای خبرگان ثبت نام کرده‌اند حتی عبارات عربی را هم نمی‌توانند بخوانند و با ثبت نام برای شورای نگهبان "زحمت" درست کرده‌اند.
محمد یزدی، از دیگر اعضای مجلس خبرگان هم از آمار بالای داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان انتقاد کرده و گفته اهداف دیگری پشت‌پرده این ثبت‌نام‌ها وجود دارد.
پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان برای تعیین ۸۶ نماینده، قرار است هفتم اسفند به طور همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود.
_____________________________________________________

شرایط نامزدها مطابق ماده ۳ قانون انتخابات مجلس خبرگان:

"الف- اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی.
ب- اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی‌فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد.
ج- بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز.
د- معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران.
هـ - نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی.
تبصره ۱- مرجع تشخیص دارا بودن شرایط فوق، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی است.
تبصره ۲- کسانی که رهبر معظم انقلاب صریحا و یا ضمنا اجتهاد آنان را تائید کرده باشد از نظر علمی نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت.
تبصره ۳- ضرورت ندارد که نمایندگان ساکن و یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند."
_______________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar