söndag 27 december 2015

دور جدید انتقادات از هاشمی رفسنجانی بر سر موضوع 'شورای رهبری'

دور جدید انتقادات از هاشمی رفسنجانی بر سر موضوع 'شورای رهبری'

  • 3 ساعت پیش
Image copyrightMEHR
تعدادی از چهره‌های جناح اصولگرای ایران، با انتقاد شدید از مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این کشور او را متهم کرده‌اند که با پیگیری ایده "شورای رهبری" به دنبال اهداف سیاسی پنهانی است.
در جدیدترین انتقادات از این دست، امروز یکشنبه ۶ دی، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، طرح موضوع شورای رهبری از جانب آقای هاشمی رفسنجانی را بدون "نیت خیر" دانسته و علیرضا زاکانی نماینده مجلس نهم طرح چنین موضوعی را در راستای سیاست های آمریکا معرفی کرده است.
پیشتر نیز حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هدف از طرح موضوع شورای رهبری را "شکستن ولایت فقیه" دانسته و محمدتقی مصباح یزدی، از نظریه پردازان اصولگرایان تندرو، راجع به اقدامات کسانی هشدار داده بود که به گفته او از طریق مجلس حبرگان به دنبال "رفراندوم برای کنارگذاشتن ولی فقیه" هستند.
اکبر هاشمی رفسنجانی دو هفته قبل در جریان یک مصاحبه، با یادآوری اینکه در نخستین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای رهبری وجود داشته، اما در زمان تغییر قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ از آن حذف شده است، گفته بود شخصا معتقد به رهبری شورایی بوده ولی "تسلیم" تصمیم مجلس خبرگان شده است.
واکنش های اخیر به جدیدترین مصاحبه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایطی صورت گرفته که در این مصاحبه، بر خلاف برخی اظهارنظرهای گذشته او، از ایده تشکیل شورای رهبری در آینده طرفداری نشده است. وی در بهمن ماه سال گذشته، در یکی از خبرسازترین اظهارنظرهای خود در این مورد گفته بود که اعضای خبرگان "در صورت نبودن یک فرد مناسب حتماً می‌توانند [رهبری را] شورایی کنند چون قانون شورا شدن هم باز است"، و در اسفندماه تاکید کرده بود که به بحث شورایی شدن رهبری "هم قبل از بازنگری و هم بعد از بازنگری... توجه شده است".
حسین فدایی امروز، با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به آقای هاشمی رفسنجانی نوشته است که "قانون اساسی مخالف رهبری شورایی است" و پرسیده: "در حالی که هیچ محمل قانونی برای رهبری شورایی نیست، طرح یک باره آن از سوی شما با چه هدفی انجام می‌پذیرد؟ آیا می‌توان در این‌گونه اظهارات نیت خیر پیدا کرد؟"
آقای فدایی با اشاره به مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی در زمینه های گوناگون نوشته است: "بحث شورای رهبری، بحث نظارت بر رهبری، بحث دو قطبی کردن فضای جامعه در نزدیکی انتخابات خبرگان، علامت سؤال‌ و نگرانی‌های جدی در ذهن دلسوزان ایجاد می‌کند و نمی خواهند هاشمی رفسنجانی بازیگر یا یکی از بازیگران این صحنه شود."
وی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته از مواضع خود "توبه" کند و هشدار داده است: "اگر چنین نکنید، خدای ناکرده آتش فتنه‌ای که از اظهارات و اقدامات و مواضعتان به وجود آوردید، اول دامان خود شما را خواهد گرفت و طبیعتاً هر گونه توقعی بی‌معناست."
همزمان، علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس، در همایشی به نام "واکاوی فتنه ۸۸" در "پادگان ولی‌عصر" سپاه پاسداران گفته است: "حرف‌هایی که در خصوص شورایی شدن رهبری زده می‌شود مشکلات کشور نیست، بلکه مشکل آمریکاست." وی هشدار داده که " فتنه دیگری در راه است که باید با بصیرت و آگاهی با آن مقابله کرد".
آقای زاکانی چند روز قبل هم در اجتماع "مرزبانی فرهنگی-خطر نفوذ"، از افرادی که به عقیده او "به دنبال شورایی کردن رهبری هستند" انتقاد کرده بود. وی به این افراد توصیه کرده بود: "توجه کنند و ببینند چه کسانی این القائات دشمن پسند را مطرح می‌کنند" چراکه "این افراد نفوذی هستند."
در واکنشی جداگانه، حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، چند روز بعد از جدیدترین مصاحبه اکبر هاشمی رفسنجانی در "پیامی خطاب به ملت ایران" گفته بود: "امروز که شمشیر فتنه کند شده است، حیله جدیدی به نام شورا به کار گرفته می‌شود تا راهکار قانون اساسی برای شرایط اضطرار با طرح شورا در مجمع خبرگان، ولایت فقیه زنده، پویا و برقرار در کشور را بشکنند."
وی با تاکید بر اینکه "در تاریخ هیچ‌گاه امامت شورایی و فرماندهی کل قوای شورایی را شاهد نبوده‌ایم" هشدار داده بود: "بر فرض محال چنانچه شورا به جای مقام ولایت مطلقه فقیه که در قانون اساسی آمده است، بنشیند، در کشور چندزبانی پیش خواهد آمد."
در همین ارتباط، روز گذشته نیز رسانه های اصولگرا اظهارات محمدتقی مصباح یزدی را منتشر کرده اند که گفته است: "افرادی در داخل به دنبال این هستند که از طریق قانونی و با عنوان نمایندگان خبرگان رهبری، زمینه رفراندومی برای کنار گذاشتن ولی‌فقیه را آماده کنند."
آقای مصباح یزدی این سخنان را در سخنانی در جمع "هادیان سیاسی سپاه" بیان کرده که مربیان سیاسی نیروهای سپاه پاسداران هستند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar