fredag 25 december 2015

'پیشنهاد' ژاپن برای حل مناقشه مربوط به 'برده‌های جنسی' کره جنوبی

'پیشنهاد' ژاپن برای حل مناقشه مربوط به 'برده‌های جنسی' کره جنوبی

  • 5 ساعت پیش
Image copyrightReuters
Image captionپارک گوئن های، رییس جمهور کره جنوبی و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن. روابط دو کشور اخیرا بهبود یافته است
بنابر گزارش‌ها، ژاپن پیشنهاد کرده است که برای حل مناقشه بلندمدت با کره جنوبی بر سر برده‌های جنسی کره‌ای در جنگ دوم جهانی، یک صندوق دولتی تشکیل بدهد.
این زنان در آن زمان مجبور بودند در روسپی‌خانه‌های نظامی ژاپنی کار کنند.
رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند که شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور به فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه دستور داده است که در جریان سفرش به سئول این موضوع را حل کند.
ژاپن بارها از استثمار جنسی از این زنان کار عذرخواهی کرده و گفته که حاضر است به قربانیان، غرامت بپردازد.
Image copyrightAFP
Image captionزنان کره جنوبی که به خدمت نظامیان ژاپنی درآمده بودند، به طور مرتب در مقابل سفارت ژاپن در سئول دست به اعتراض می‌زنند
این موضوع از چندین دهه قبل بر روابط میان دو کشور سایه انداخته است. اما اخیرا و در پی توافق ژاپن و کره جنوبی برای سرعت بخشیدن به گفت‌وگوها، روابط میان دو کشور بهبود یافته است.
کره جنوبی می‌گوید عذرخواهی‌های قبلی ژاپن در این مورد کافی نبوده و خواهان پرداخت غرامت به این زنان است. کره جنوبی به خاطر آنچه اکراه ژاپن برای جبران اقدامات بیرحمانه‌اش در زمان جنگ می‌خواند، از این کشور انتقاد می‌کند.
نزدیک به ۲۰۰ هزار زن که بیشتر آنها اهل کره جنوبی بودند، در زمان جنگ جهانی دوم در اردوگاه های نظامی ژاپن به بردگی جنسی کشیده شدند. تعدادی از آنها نیز از کشورهای چین، فیلیپین، اندونزی و تایوان بودند.
صندوق دولتی تازه ژاپن شبیه به صندوقی است که در ۱۹۹۵ ایجاد شد و برای یک دهه فعال بود. در آن زمان تصریح شده بود که پول صندوق از طریق کمک‌های مردمی تامین می شود نه از جانب دولت ژاپن.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar