fredag 14 december 2018

آمریکا حکومت ایران را به خاطر اعتصاب غذا و درگذشت وحید صیادی نصیری محکوم کرد

آمریکا حکومت ایران را به خاطر اعتصاب غذا و درگذشت وحید صیادی نصیری محکوم کرد

صیادی نصیریحق نشر عکسSOCIAL MEDIA
Image captionوحید صیادی نصیری
وزارت خارجه آمریکا نسبت به خبر درگذشت وحید صیادی نصیری در زندان ابراز تاسف کرده و حکومت و مقامات جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد قرار داده است.
وبسایت وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی بیانیه معاون سخنگوی این وزارت خانه را منتشر کرده که گفته است: "وحید صیادی نصیری بی آنکه صدایش به بیرون برسد در زندان رنج کشید." در ادامه این بیانیه آمده است: "او تنها یکی از بسیار زندانیانی است که ناعادلانه در چنگال امیال رژیم ایران هستند."
روز چهارشنبه شماری از رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی گزارش کردند که وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی و عقیدتی، پس از حدود دو ماه اعتصاب غذا در زندان لنگرود قم، به علت آسیب جسمی ناشی از اعتصاب غذای طولانی مدت جان خود را از دست داده است.
براساس این گزارش‌ها، علت اعتصاب غذای او اعتراض به حبس در کنار مرتکبین جرایم کیفری و عدم رعایت اصل تفکیک جرایم بوده است.
وزارت خارجه آمریکاحق نشر عکسTWITTER.COM
Image captionوزارت خارجه آمریکا بازداشت و محکومیت صیادی نصیری را خودسرانه و ناعادلانه توصیف کرده است
سایت وزارت خارجه آمریکا همچنین متن بیانیه‌ای را نیز به این مناسبت منتشر کرده که در آن آمده است: "وحید صیادی نصیری دست به اعتصاب غذا زد تا نسبت به دستگیری خودسرانه و بازداشتش در قم، جاییکه دسترسی به مشاوره حقوقی نداشت، در شرایط غیر انسانی نگه داشته و به جرم‌های واهی امنیت ملی مثل توهین به رهبر متهم شده بود، اعتراض کند." در ادامه این بیانیه سئوال شده است: "چند نفر دیگر به خاطر بی‌اعتنایی رژیم ایران به زندگی و منزلت انسان‌ها جان خود را از دست خواهند داد؟"
بیانیه وزارت خارجه آمریکا با یادآوری اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره آزادی سیاسی در نظام جمهوری اسلامی، نوشته است: "آیت‌الله خامنه‌ای اخیرا گفت: 'در ایران کسی به خاطر انتقاد از حکومت تحت فشار و تعقیب قرار نمی‌گیرد و اگر کسی چنین ادعایی کند، دروغگوست '. دروغگو کیست؟"
خامنه ای مشهدحق نشر عکسMIZANONLINE
Image captionآیت‌الله ‌خامنه‌ای در سخنرانی سال نو در مشهد اتهام فشار بر منتقدان حکومت و پیگیرد آنان را تکذیب کرده بود
اشاره این بیانیه به سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در حرم امام رضاست که به مناسبت سال نو در فروردین امسال ایراد کرد. آقای خامنه‌ای در این سخنرانی، با اظهار اینکه آزادی یکی از شعارهای اصلی انقلاب سال ۱۳۵۷ بود، گفت: " برخی افراد بی‌انصاف با سوءاستفاده از آزادی، می‌گویند در کشور آزادی نیست و بیگانگان هم در تبلیغات خود آن را بازتاب می‌دهند در حالی‌که در کشور آزادی فکر، آزادی بیان و آزادی انتخاب وجود دارد."
وی افزود: "امروز هیچکس در جمهوری اسلامی، به دلیل مخالف بودن فکر و نظرش با حکومت، تحت تعقیب و فشار قرار نمی‌گیرد و بنا هم بر چنین کاری نیست اما آزادی در جمهوری اسلامی، همانند سایر نقاط دنیا، چارچوب دارد."
در پی انعکاس وسیع خبر درگذشت وحید صیادی نصیری، روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب قم، ضمن تایید خبر درگذشت این زندانی، تکذیب کرد که مرگ او نتیجه اعتصاب غذا بوده است. وی گفت که وحید صیادی نصیری به دلیل بیماری کبدی و پس از هفت روز بستری بودن در بیمارستان به خاطر تشدید عوارض بیماری جان خود را از دست داد.
خبرگزاری قوه قضاییه هم در گزارش مربوط به اظهارات این مقام قضایی قم نوشت که: "نصیری سوابق متعدد در تهران و کرج و ... در زمینه توهین به مقدسات، ائمه اطهار، اقدام علیه نظام و ... داشته است و با همین عناوین اتهامی محکوم به حبس گردیده بود."
برخی منابع خبری به نقل از نزدیکان وحید صیادی نصیری اظهارات دادستان قم را تکذیب کردند و گفتند که آقای صیادی نصیری به دلیل مشکلات معده و کبد ناشی از اعتصاب غذای طولانی مدت سرانجام به بیمارستان منتقل شد و کوتاه مدتی پس از آن، درگذشت.
با درگذشت این زندانی سیاسی، برخی نهادهای مدافع حقوق بشر خواستار اعزام بازرسان بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران شدند. جمهوری اسلامی ایران از جمله معدود کشورهایی است که سال‌هاست شورای حقوق بشر سازمان ملل برای آنها گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین کرده است. دولت ایران به این گزارشگران اجازه سفر به ایران و بررسی شرایط حقوق بشر در این کشور را نمی‌دهد.

موضوعات مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar