fredag 17 november 2017

سُنت گروگان‌گیری با محور مسیحیان و دوتابعیتی‎ها‌؛ نازنین زاغری ۴۰۰ میلیون پوند

سُنت گروگان‌گیری با محور مسیحیان و دوتابعیتی‎ها‌؛ نازنین زاغری ۴۰۰ میلیون پوند

حتی اگر در نظر گرفته شود که اتهامات امنیتی به دو تابعیتی ها واهی و ساختگی نبوده، خود گواه آن است که رژیم ایران حاضر است امنیت خود را فدای پول کند. همچنین نشان دیگری از آن است که از نظر اقتصادی چنان کارد به استخوان حاکمیت رسیده که برای دریافت مطالبات خود مرتکب گروگانگیری‌هایی در این سطح می‎شود.
به گزارش «محبت نیوز» نازنین زاغری، که سال گذشته برای تعطیلات همراه فرزند خود به ایران سفر کرده بود، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد، تا با سرنوشتی شبیه به جیسون رضاییان، کشیش سعید عابدینی، امیر حکمتی و رابرت لوینسون شهروندان آمریکایی که در برابر پول آزاد شدند و مهمتر از همه اکثر آنها مسیحی هستند، دچار شود.
رویترز هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که ایران در ماه‎های گذشته بیش از ۳۰ شهروند دوتابعیتی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت کرده است.
روزنامه تلگراف روز چهارشنبه ۲۴ آبان نوشت مبلغی که بریتانیا حاضر شده به ایران پس دهد همان پولی است که به خاطر معامله تسلیحاتی این کشور با ایران در زمان محمدرضا شاه نزد بریتانیایی‌ها باقی مانده و آنها بدهکار بودند.
این قرارداد مصادف با انقلاب ۵۷ شد و تحویل بخشی از سلاح‌ها و تجهیزات لغو شد. البته بریتانیا تاکید داشت که تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا علیه ایران تاکنون از پرداخت این مبلغ به ایران جلوگیری کرده است و مقام‌های بریتانیایی به دنبال مشاوره قانونی بوده‌اند تا راهی برای انتقال آن به ایران پیدا کنند که به نظر در چنین شرایطی پیدا شده است!
گرچه ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، سال گذشته گفته بود که بازداشت همسرش دلایلی فراتر از فعالیت‌هایش دارد و به روابط تهران و لندن بازمی‌گردد مربوط به پرداخت بدهی خرید تسلیحاتی پیش از انقلاب در برابر آزادی همسرش است، اما مقام‌های ایران این موضوع را تکذیب کردند و مدعی شدند بازداشت او دلایل امنیتی دارد.
البته جمهوری اسلامی بعد از آزادی چهار شهروند آمریکایی- ایرانی به طور رسمی اعلام کرد برای بازداشت این افراد و معامله با آمریکا شورای عالی امنیت ملی، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و قوه قضاییه هماهنگ بودند.
تلگراف از قول منابع آگاه نوشته دولت این کشور نمی‌خواهد پرداخت این مبلغ را به طور مستقیم به آزادی نازنین زاغری ربط دهد و قرار است نشان برای حسن نیست بریتانیا باشد که در بسته‎ای پیشنهادی که بوریس جانسون با خود به ایران می‎برد تحت عنوان طرح کاهش تنش‎های سیاسی تهران و لندن مطرح شود.
این‌ها گزارش‌های بود که در رسانه‎های خارجی و داخل ایران بازتاب زیادی پیدا کرد، که موید این مسئله است که در وهله اول اتهامات نازنین زاغری تا چه اندازه بی‎اساس بوده است.
از سویی دیگر حتی اگر در نظر گرفته شود که اتهامات امنیتی به زاغری واهی و ساختگی نبوده گویا آن است که حکومت ایران حاضر است امنیت خود را فدای پول کند. همچنین نشان دیگری از آن است که از نظر اقتصادی چنان کارد به استخوان حاکمیت رسیده که برای دریافت مطالبات خود مرتکب گروگانگیری‌هایی در این سطح می‎شود و دائم آن را تکرار می‌کند.
این‎ها مسائلی است که برای شرایط امروز مطرح است، اما چند سوال قابل طرح است که مربوط به فردای آزادی احتمالی نازنین زاغری است. اینکه رژیم تا کجا این استراتژی را ادامه خواهد؟ سرنوشت ۱.۷ میلیارد دلاری که در دولت باراک اوباما نقدی به ایران رسید چه شد؟ و سرنوشت ۵۲۷ میلیون دلار چه خواهد شد؟
استراتژی رژیم ایران برای رسیدن به پول دو رکن اساسی دارد: پولی که باشد و گروگانی که بتوان با آن معامله کرد. تا مادامی که پول باشد، رژیم همچنان این مسیری را که اتفاقن پیچ و خم‎های آن را خوب یادگرفته ادامه خواهد داد، اما اگر رکن اساسی آن یعنی پول‎ها تمام شود، پلان بعدی چه خواهد بود؟
یکی از سیاست‎های جمهوری اسلامی کسب در آمد با این استراتژی است. شهروندانی که پشتوانه‎هایی مثل دولت‎های آمریکا و بریتانیا دارند با پولهای کلان آزاد می‎کند و آنهایی که مثل بسیاری از زندانیان عقیدتی و سیاسی هستند با دریافت وثیقه.
«یوسف فرهادوف تالت اوغلو»، «بهرام نسیبوف الخان اوغلو» و «الدار قربانوف» اعضای کلیسای «کلمه زندگی» در باکو بودند که چهارم تیر ماه ۱۳۹۵ (۲۴ ژوئن ۲۰۱۶) بازداشت شدند اما زیر فشار مجامع بین‎المللی چهار ماه بعد با وثیقه‎های سنگین آزاد شدند و به کشورشان بازگشتند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar