tisdag 12 september 2017

حسین شمقدری: فرهنگ کاتولیک نگاهش به غریزه جنسی اهریمنی است

حسین شمقدری: فرهنگ کاتولیک نگاهش به غریزه جنسی اهریمنی است

حسین شمقدری، فرزند جواد شمقدری است که در دولت احمدی‎نژاد معاون سینمایی وزارت ارشاد بود بسیاری از فیلم‌ها را او و شورای فیلم سانسور می‌کردند و حالا پسر او سعی کرده با نگاهی اسلامی و روشنفکرانه به مسائل جامعه بپردازد.
به گزارش «محبت نیوز» روزنامه فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد اسلامی که پس از تغییر رییس هیات امناء و رییس دانشگاه از تیم هاشمی رفسنجانی گرفته شد و به تیم علی اکبر ولایتی مشاور علی خامنه‎ای در امور بین المللی واگذار شد در گزارشی به توزیع مستند «انقلاب جنسی» در اینترنت از جدیدترین ساخته‌های گروه «آرمان‌مدیا» به تهیه‌کنندگی محمدحسن مددی و کارگردانی حسین شمقدری پرداخته است.
این مستند به سراغ معضلات جنسی جامعه رفته و تلاش کرده راه‌حلی برای برطرف شدن این مشکلات ارائه دهد. کارگردان مستند «انقلاب جنسی» در این فیلم تلاش کرده با ارائه تصویری واقعی و جامع از زیست‌جنسی مردم اروپا به آسیب‌شناسی این موضوع بپردازد و نسخه‌ای کامل برای برطرف شدن مشکلات جنسی که جامعه ایران با آن دست به گریبان است، ارائه دهد.
با این حال روزنامه فرهیختگان که پس از تحولات در ریاست دانشگاه آزاد از خط مشی اصلاح‎طلبانه خود فاصله گرفت یک ارگان اصولگرا شد نوشته هرچند شمقدری در نسخه تجویزی خود راه‌حل برطرف شدن مشکلات جنسی جامعه را «برطرف کردن نیازهای جنسی افراد در خانواده و جلوگیری از کشیده‌شدن این موضوع به جامعه برای حفظ حیا و عفت در جامعه» می‌داند اما به نظر می‌رسد فیلم او با تصاویر بی‌سابقه‌اش از رژه همجنس‌گرایان، محله‌های فحشا در غرب و گفتگوهای صریح با مردم اروپا در مورد مسائل جنسی نتوانسته آن‌گونه که باید به نسخه تجویزی خود پایبند باشد.
همچنین او گفته دنیای غرب، از ۲۰۰ سال در راه آزادی‌های جنسی، مسیری را طی کرده که امروز به این نقطه رسیده است و ما می‌خواهیم آن نقطه‌ای را که غرب پس از طی مسیر، به آن رسیده است، نشان بدهیم. سوال ما این نیست که این مسیر، چگونه طی شده است. ما براساس این سوال جلو رفتیم که غرب در حال حاضر به چه نقطه‌ای رسیده است؟
بعضی سکانس‌ها و مفاهیم مستند شمقدری با اسلام و عرف دینی جامعه‏ی ایرانی همخوانی ندارد، با این حال او می‌گوید «ما در دقیقه ۱۰ فیلم به این مساله می‌رسیم که جامعه غرب از دیدگاه من که مسلمان هستم، رفتارش در مسائل جنسی به حکمی که اسلام می‌گوید نزدیک‌تر است تا جامعه ما این روایت سوار بر مسائل جنسی فیلم است».
شمقدری در بخشی از این گفتگو تاکید کرده «فرهنگ کاتولیک نگاهش به غریزه جنسی اهریمنی است. برای همین است که کسی که راهبه می‌شود باید در تمام زندگی‌اش از هرگونه رابطه جنسی دور باشد و این غریزه را کاملن سرکوب کند. این نگاه، درواقع نگاه مسیحیت تحریف‌شده‌ای است که در عصر رنسانس ارائه شده و جامعه علیه آن شوریده است و بعد هم انقلاب جنسی رخ داده است».

رفتار جمهوری اسلامی شبیه رفتار کلیسای کاتولیک است
او گفته امروز رفتار ما [حکومت جمهوری اسلامی] خیلی مشابه آن شده است. وقتی ما تحقیق می‌کنیم می‌بینیم اکثر جوان‌ها، طبق آن چیزی که در عرف جامعه تعریف شده است تا ۲۵ تا ۳۵ سالگی نمی‌توانند ازدواج کنند. راه‌حل دیگری هم برای جوانان ایرانی برای تامین عرفی و قانونی نیازهای جنسی‌شان تا این سن تعریف نشده است. در واقع برخورد جامعه شبیه همان رفتار کلیسا است. امروز در جوامع غربی، جوانان در سنین پایین وقتی احساس نیاز جنسی می‌کنند در پی ارضای آن می‌روند. این تامین نیاز هم به حالت افسارگسیخته نیست و وقتی با کسی رابطه دارند به او متعهد هستند و سراغ فرد دیگری نمی‌روند. در‌واقع رفتار پارتنرها در غرب با تعهد همراه است. هرچند ما معتقد باشیم آنها انسان‌های بی‌بند‌و‌باری هستند ولی واقعیت این‌گونه نیست؛ البته استثنا هم وجود دارد، ولی غالب روابط دختر و پسرها به این شکل است که تا وقتی با هم دوست هستند اطرافیان از ارتباط آنها اطلاع دارند و این کار به صورت مخفیانه صورت نمی‌گیرد.
حسین شمقدری فرزند جواد شمقدری است که در دولت احمدی‎نژاد معاون سینمایی وزارت ارشاد بود بسیاری از فیلم‌ها را او و شورای فیلم سانسور می‌کردند و حالا پسر او سعی کرده با نگاهی اسلامی و روشنفکرانه به مسائل جامعه بپردازد، که البته در ساخته‌های قبلی خود نیز این کار را کرده از جمله «میراث آلبرتا» که ساخته‎ای پر از تناقض در مورد مهاجرت نخبگان از ایران است. موضوعاتی که اگر کارگردانی غیراز آنهایی که ولایت را قبول دارند دست روی آن می‌گذاشتند هرگز مجوز ساخت یا اکران و توزیع نمی‌گرفتند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar