lördag 2 september 2017

“عید قربان مسلمانان” در تاجیکستان و مدارسی که تعطیل نشدند!

“عید قربان مسلمانان” در تاجیکستان و مدارسی که تعطیل نشدند!

بتازگی دولت تاجیکستان اصلاحاتی را در قانون تنظیم مراسم در این کشور تصویب کرد که در آن برگزاری مراسم مختلف، مانند جشن‌های عروسی و ختنه سوران و مراسم سوگواری بشدت محدود شده است.
به گزارش «محبت نیوز» صبح روز جمعه (۱۰ شهریور – اول سپتامبر) ساعتی پس از برگزاری نماز عید در مساجد، مراسم “روز دانش” در مدارس متوسطه تاجیکستان آغاز شد و دانش آموزان پس از انجام این مراسم ساعتی “درس صلح” خواندند.
به گفته بی بی سی، بر اساس قوانین تاجیکستان روز عید قربان تعطیل اعلام شده است، اما یک هفته قبل وزارت علم و معارف این کشور اعلام کرد که این روز برای مؤسسات آموزش و پرورش روز کاری خواهد بود.
وزارت معارف تاجیکستان اصرار کرده که “روز دانش” بر اساس قانون روز اول سپتامبر است، ولی عید قربان روز مشخصی ندارد و زمان آن را شورای علمای اسلامی تعیین می کند. از این رو این شورا می توانست زمان تجلیل از عید قربان را به روز دیگری واگذارد.
کودکان تاجیک در روزهای عید قربان و عید رمضان مسلمانان از صبح زود در به در منازل مردم می گردند و با تبریک عید، هدیه دریافت می کنند. مقامات تاجیکستان در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند از این موضوع جلوگیری کنند. شورای علمای اسلامی هم در گذشته در بیانیه هایی گفته است که این رسم با سنن اسلامی سازگار نیست.
در همین حال، رئیس جمهوری تاجیکستان، با صدور بیانیه‌ای به مردم این کشور به مناسبت عید قربان شادباش گفته و از آنها خواسته است که برای عید، دسترخان “خاکسارانه” بیارایند و از اسراف بپرهیزند.
اخیرن دولت تاجیکستان اصلاحاتی را در قانون تنظیم مراسم در این کشور تصویب کرد که در آن برگزاری مراسم مختلف، مانند جشن‌های عروسی و ختنه سوران و مراسم سوگواری بشدت محدود شده است. از جمله، طبق مقررات جدید ختنه سوران برای کودکان باید فقط در داخل خانواده و بدون دعوت مهمانان برگزار شود.
همچنین پختن هر گونه غذا در مراسم سوگواری ممنوع شده است. بسیاری از مردم از این مقررات استقبال می کنند، اما عده زیادی هم می گویند این مقررات نوعی دخالت در حریم خصوصی افراد، تجاوز به حق مالکیت و همین طور، تلاشی برای از میان بردن رسم آیین‌های ملی و مردمی است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar