söndag 6 december 2015

کشف یک بمب ۲۱ کیلویی در کنار یک پل در سیستان و بلوچستان

کشف یک بمب ۲۱ کیلویی در کنار یک پل در سیستان و بلوچستان

  • 5 ساعت پیش
کپی رایت تصویرpolice.ir
Image captionتصویر بمب که سایت نیروی انتظامی ایران منتشر کرده است
حسین رحیمی، رئیس پلیس استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران از کشف و خنثی‌سازی یک بمب ۲۱ کیلویی در کنار یک پل در جاده ایرانشهر به سرباز خبر داده است.
به گفته آقای رحیمی، متخصصان نیروی انتظامی و نیروی قدس سپاه این بمب جدید را که تاکنون نمونه آن در "تله‌های انفجاری دیده نشده بود"، خنثی و به شهرستان ایرانشهر منتقل کردند.
آقای رحیمی گفت که این بمب را "عوامل وابسته به گروهک‌های تروریستی" برای "ضربه زدن به نیروهای امنیتی و مردم محلی" در "جعبه‌ای سبز رنگ به ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر" کار گذاشته بودند.
به گفته فرمانده پلیس استان، عوامل این بمب‌گذاری شناسایی شده اند و تلاش برای دستگیری آنها ادامه دارد.
جنوب شرقى ایران به ویژه استان سیستان و بلوچستان در چند سال اخیر به یکى از ناامن‌ترین استانهاى مرزى ایران تبدیل شده است.
بهنوشتهپژوهش‌نامه نظم و امنیت اجتماعی نیروی انتظامی ایران، سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که به دلیل محرومیت، رتبه‌های بالای تعداد قتل را در کشور به خود اختصاص داده است.  
بر اساس تحقیقاتی که در ایران انجام شده، "شکاف قومی، زبانی، مذهبی و دخالت قدرتهاى منطقه‌اى و فرامنطقه‌اى" از دلایل این ناامنی هستند.
کپی رایت تصویرpolice.ir
Image captionحسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان
دولت ایران همچنین فعالیت "حامیان رادیکالیسم اسلامی با گرایش های سلفی و وهابی" را از عوامل فرقه گرایی مذهبی و ناامنی می‌داند.
گسسـت اقلیمی و جغرافیایی با دیگر مناطق کشور و سهولت رفت و آمد به کشورهای همسایه هم از دیگر عوامل ناامنی در سیستان و بلوچستان ذکر شده است.
بر اساستحقیقیکه در نشریه مطالعات امنیت اجتماعی نیروی انتظامی ایران منتشر شده، از سال ۱۳۸۴ و در پی چند گروگان‌گیری ها، قتل و حملات گروه هایی مانند گروه جندالله در استان سیستان و بلوچستان، "این منطقه از کشور به دغدغه‌ای اساســی براى مقامات امنیتى و قضایى حکومت مرکزى تبدیل شده است."  
این تحقیق همچنین "آمیختگی جمعیت شیعه و سنى، فعالیت گروه هاى مسلح، مرز طولانى با پاکستان، قاچاق سودآور مواد مخدر، نارضایتى اهالى از مسئولان محلى و مرکزی و دسترسى آسان به سلاح غیرمجاز" را در تضعیف امنیت این استان مؤثر دانسته است.
کپی رایت تصویرpolice.ir
توسعه نیافتگی و عوارض آن (فقر و بیکاری) از مهمترین زمینه‌های ناامنی در پهناورترین استان ایران است و به گفته علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان، ۴۰ تا ۶۰ درصد جمعیت استان در مناطق توسعه نیافته ساکن هستند.
بنا به اعلام وزارت بهداشت و درمان ایران، سیستان و بلوچستان یکی از پنج استان کشور است که ساکنان آن با "سوء تغذیه و ناامنی غذایی" مواجه هستند و کوتاه قدی در کودکان این استان بیش از سه برابر متوسط کشوری است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar