söndag 6 december 2015

ابراز امیدواری وزیر خارجه آمریکا درباره حل بحران سوریه

ابراز امیدواری وزیر خارجه آمریکا درباره حل بحران سوریه

  • 7 ساعت پیش
کپی رایت تصویرAP
Image captionوزیر خارجه آمریکا می‌گوید هدف کشورش، تسهیل دوره گذار سیاسی است که همه طرفین گفته‌اند از آن حمایت می‌کنند.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به دور بعدی مذاکرات برای حل بحران سوریه در نیویورک، درباره آینده تلاش‌ها در این باره ابراز امیدواری کرده است.
آقای کری که در اندیشکده بروکنیگز در واشنگتن سخن می‌گفت، دور اخیر مذاکرات در وین را "امیدبخش‌ترین" تلاش دیپلماتیک برای حل بحران سوریه در سال‌های گذشته بر شمرد.
مذاکرات وین که در پایان اکتبر از جمله با حضور ایران و روسیه، دو پشتیبان حکومت بشار اسد برگزار شد، به یک توافق آتش‌بس منجر شد و در آن هم‌پیمانان و مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، درباره تلاش‌های تازه برای پایان‌دادن به جنگ داخلی این کشور به توافق رسیدند.
جان کری روز شنبه در واشنگتن گفت که هدف ایالات متحده، "فراهم‌کردن دوره انتقالی است که همه طرفین گفته‌اند از آن حمایت می‌کنند. یک سوریه متحد و یک‌پارچه؛ که خودش در آینده در یک انتخابات تحت نظارت سازمان ملل متحد، رهبری خود را برمی‌گزیند."
وزیر خارجه آمریکا گفت که حل دغدغه‌های سیاسی مرتبط با بحران سوریه، به نبرد با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) کمک خواهد کرد.
این گروه افراطی در حال حاضر بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را در اختیار دارد.
کپی رایت تصویرخبرگزاری فرانسه
Image captionدور اخیر مذاکرات درباره سوریه که ایران هم در آن حضور داشت، به توافقی برای رسیدن به آتش‌بس منجر شد.

نشست مخالفان سوری در عربستان

یک روز پیش از این سخنان هم جان کری گفته بود شاید ممکن باشد که قوای حکومت سوریه و نیروهای شورشی با یک‌دیگر علیه شبه‌نظامیان داعش همکاری کنند؛ حتی پیش از آن‌که توافقی بر سر زمان و نحوه واگذاری قدرت از جانب بشار اسد صورت بگیرد.
در عین حال او تاکید کرده بود که همه طرفین درگیر در جنگ داخلی سوریه صرفا در صورتی با نبرد علیه گروه "دولت اسلامی" همراه می‌شوند که مطمئن باشند یک راه‌حل مورد قبول دو طرف درباره آینده بشار اسد به دست آمده است، وگرنه به گفته او، تامین چنان همکاری‌ای "به‌شدت دشوار" خواهد بود.
مقام‌های وزارت خارجه آمریکا گفته‌اند این اظهارات جان کری، نشان‌دهنده تغییری در سیاست ایالات متحده نیست.
آمریکا در سال‌های اخیر همواره بر کناره‌گیری بشار اسد به عنوان لازمه هرگونه راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه تاکید کرده است.
در همین حال قرار است عربستان سعودی در هفته آینده میزبان نشستی از گروه‌های مخالف و خیلی از دسته‌های شورشی اصلی سوریه باشد.
این نخستین نشست این‌چنینی در عربستان است. حکومت پادشاهی سعودی یکی از حامیان اصلی مخالفان سوری در سال‌های بحران اخیر بوده است.
برخی از چهره‌هایی که به این نشست دعوت شده‌اند به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که این نشست سه روزه از سه‌شنبه در ریاض آغاز می‌شود و قرار است گروه‌های مختلف در آن تلاش کنند درباره یک هیئت واحد به نمایندگی از مخالفان سوری توافق کنند.
Image captionپنج سال بحران سوریه، صدها هزار کشته و میلیون‌ها نفر آواره و خرابی‌های گسترده برای این کشور بر جا گذاشته است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar