بهداشت و درمان، مسائل ایران
تقاطع: پزشک و پرستار بیمارستانی دولتی در خمینی‌شهر اصفهان که از درمان یک کودک چهارساله به دلیل ناتوانی مادرش در پرداخت هزینه‌ی ۱۵۰ هزار تومانی بیمارستان خودداری کرده بودند، با حکم دادستانی این شهر بازداشت شدند.
آن‌گونه که حمیدرضا طلوعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به خبرگزاری‌ دولتی “ایرنا” گفته، روز جمعه گذشته (۶ آذر)، پسری چهارساله به دلیل پارگی چانه به همراه مادرش به اورژانس بیمارستان اشرفی‌اصفهانی در خمینی‌شهر مراجعه می‌کند و به دنبال آن، کادر اورژانس، به صورت سرپایی چانه‌ی او را بخیه می‌زنند. اما پس از آن‌که مادر کودک، می‌گوید توانایی پرداخت هزینه‌ی ۱۵۰ هزار تومانی برای ترخیص فرزندش را ندارد، با دستور مسوول کادر پزشکی، پرستار، بخیه‌های پسر را می‌کشد و بیمار با خونریزی و پارگی چانه از بیمارستان خارج می‌شود.
آقای طلوعی با بیان این‌که «در این حادثه تاسف‌بار، منشور حقوقی بیمار از سوی تیم پزشکی رعایت نشده» افزوده: «پس از این اتفاق تدابیر لازم برای ترمیم مجدد چانه بیمار در نظر گرفته شد و پزشک و پرستار مربوطه نیز تا صدور حکم قطعی از اشتغال در مراکز درمانی ممنوع شدند.»
به گفته‌ی وی پرونده‌ی دیگر اعضای کادر درمانی به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری دانشگاه علوم پزشکی و پرونده‌ی پرستار، سوپروایزر و مسوول شیفت اورژانس بیمارستان به مراجع قضایی ارسال شده است.
در همین حال، شام‌گاه یکشنبه (۱۵ آذر)، یوسف کریمی، معاون دادستان خمینی‌شهر در گفتگو با خبرگزاری‌ها از بازداشت پزشک و پرستار “متخلف” بیمارستان اشرفی‌اصفهانی با دستور “مرجع قضایی” خبر داد.
آقای کریمی گفته که «متهمان پس از تفهیم اتهام، برای انجام تحقیقات تکمیلی، روانه‌ی بازداشتگاه نیروی انتظامی شده‌اند».
پیش‌تر، حسن قاضی‌زاده هاشمی، “وزیر بهداشت” نیز روز یکشنبه (۱۵ آذر-۶ دسامبر) ضمن ابراز «تاثر شدید» از این اتفاق، از اعزام یک تیم بازرسی این وزارت‌خانه به منظور پیگیری آن خبر داده بود.
از سوی دیگر، با انتشار خبر این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اطلاعیه‌ای از مردم عذرخواهی و اعلام کرده مداوای چانه “صدرا زاهدپور”، کودک چهارساله را تحت نظارت جراحان پلاستیک آغاز نموده است.
در گزارشی که از شبکه‌ی استانی اصفهان پخش شده، مادرِ “صدرا”، پرستار سالمندان، و پدرش راننده تاکسی، معرفی شده‌اند.