دوشنبه ۱۴-۱۱-۱۳۹۸
سفیر چین در اسرائیل با اشاره به آن که در طول هولوکاست یهودیان را به کشور خود راه داده، ابراز امیدواری کرد که اسرائیل از ترس گسترش ویروس مرگبار درهای خود را به روی مردم سرزمین او نبندد.
«محبت نیوز»- اسرائیل، مانند دیگر کشورها، در طول هفته گذشته، از ورود مسافران چین به کشور ممانعت کرده است. مقررات مزبور، در پی آنکه شمار تلفات ویروس کورونای «وان» از ۳۰۰ تن گذشت و بیش از ۱۴۰۰۰ آلوده شده اند، و گفته شد اولین مرگ در اثر ابتلا به این ویروس در فیلیپین رخ داد، اتخاذ شده است.
به نقل از تایمز اسرائیل، «دای یومینگ»، سفیر موقت چین در اسرائیل، در کنفرانس مطبوعاتی در خصوص ممنوعیت مسافرتی اسرائیل گفت «احساس بدی دارم و غمگینم. زیرا این شرایط در واقع من را بیاد گذشته ها انداخت، بیاد قصه های قدیمی که در جنگ جهانی دوم، در طول هولوکاست اتفاق افتاد».
او گفت «بسیاری از یهودیان که درخواست کمک میکردند، پاسخ نمی گرفتند. تنها شمار بسیار بسیار کمی از کشورها درهای خود را به روی ایشان گشودند، و یکی از این کشورها چین بود. امیدوارم اسرائیل هرگز درهای خود را به چینیان نبندد».
او با ارجاع به عملکرد چین در تلاش به نجات یهودیان، افزود، «در سیاه ترین روزهای تاریخ یهودیان، ما درهای خود را به روی آنها نبستیم. امیدوارم اسرائیل درهای خود را به روی چینیان نبندد».
ظاهرن اشاره او به حدود ۳۰۰۰۰ یهودی اروپایی است که بنا به ارقام سازمان ملل، با استناد به «مرکز سیمون وایزنتهال»، در فاصله ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۱ با سفر به شانگهای از تعقیب و آزار نازیها گریختند.
دای در ادامه گفت چین موقعیت کنونی را تحت کنترل گرفته و اظهار داشت ترس از سرایت بیماری بدتر از خود بیماری است، و از کشورها خواست که برای ممانعت از گسترش ویروس دست بدست هم بدهند، و همچنین از رویکردهای افراطی جلوگیری کنند.
سفارت چین در اسرائیل اندکی بعد تصریح کرد که هرگز قصد مقایسه محدودیتهای مسافرتی مسافران چینی بر اثر وحشت ناشی از ویروس کورونا با هولوکاست را نداشته است.
سفارت چین در بیانیه ای که به وزارت خارجه اسرائیل داده شد، گفت «در رابطه با کنفرانس مطبوعاتی امروز سفیر چین در اسرائيل، مایلیم تصریم کنیم که هیچگونه قصد مقایسه روزهای سیاه هولوکاست با وضعیت کنونی و تلاش دولت اسرائیل به محافظت از شهروندان خود در میان نبوده است».