دوشنبه ۱۴-۱۱-۱۳۹۸
در اعتراض به وضعیت به شدت وخیم اردوگاه موریا در جزیره لسبوس، حدود ۲۰۰۰ تن این کمپ را ترک و به سوی مرکز لسبوس حرکت کردند. 
«محبت نیوز»- حدود ۲۰۰۰ پناهجو امروز دوشنبه ۱۴ بهمن اردوگاه به شدت پر جمعیت موریا در جزیره لسبوس را ترک کرده و به سمت مرکز این جزیره حرکت کردند. آنها شعار «آزادی، آزادی» سر داده و خواستار آن شدند که فورن به  خاک اصلی یونان و از آنجا به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا منتقل شوند.
به نقل از دویچه وله، چنانچه شبکه رادیو وتلویزیون دولتی (ERT شمال اژه) و مجتمع خبری این جزیره «stonisi.gr» نیز گزارش داده اند بعد از اینکه پلیس چندین بار از معترضان خواست که به کمپ هایشان برگردند، از گاز اشک آور استفاده کرد.
بسیاری از پناهجویان نگرانند که آتن آنها را به زودی به ترکیه و یا به کشورهای مبداشان برگشت دهد. یونان از آغاز سال پروسه پناهندگی را شدت بخشیده است. این کشورهر هفته ده ها مهاجر را به ترکیه اخراج می کند.
علاوه بر آن، احتمالن یونان در این جزیره کمپ های اخراج سرپوشیده و محصور را ایجاد خواهد کرد. در داخل و اطراف کمپ موریا بیش از ۱۹۰۰۰ پناهجو از جمله شمار زیادی از کودکان زندگی می کنند. در حالی که این اردوگاه گنجایش فقط ۲۸۴۰ نفر را دارد.
شهردار این جزیره در شرق دریای اژه از ماه ها به این سو به دلیل پر بودن بیش از حد کمپ از بروز وضعیت غیر قابل کنترل در این کمپ به شدت ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است.
هجوم پناهجویان از ترکیه به یونان همچنان ادامه دارد. بنا بر گزارش کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، از آغاز سال جاری میلادی روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ مهاجر از ترکیه به یونان وارد می شوند.
در حال حاضر در جزایر لسبوس، خیوس، ساموس، لیروس و کاس بیش از ۴۱ هزار مهاجر به سر می برند. در ماه اپریل سال ۲۰۱۹ این رقم ۱۴ هزار نفر بود.