یکشنبه ۱۵-۱۰-۱۳۹۸
مردان نقاب پوش کلیسای ویژه پلیس‌ شیلی را در جریان تظاهرات برای اصلاحات اجتماعی، به آتش کشیدند.
«محبت نیوز»- این کلیسا در میدان ایتالیا در سانتیاگو قرار دارد که از زمان آغاز اعتراضات در ماه اکتبر به محل اصلی برگزاری تظاهرات مبدل شده است.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، شاهدان اعلام کردند عده‌ای مرد نقاب پوش کلیسای سان فرانسیسکو دی بورخا (San Francisco de Borja) را به آتش کشیدند.
پس از به آتش کشیده شدن این کلیسا، ستون‌های بزرگ دود از مرکز شهر قابل مشاهده بود. نیرو‌های پلیس شیلی این حمله و نیز آتش سوزی در ساختمان‌های قدیمی را در این میدان از ابتدای تظاهرات در ۱۸ ماه اکتبر محکوم کردند. سینما آرته آلامدا (Arte Alameda) و بخش‌هایی از یک دانشگاه نیز هفته پیش دچار حریق شد.
کلیسای سان فرناسیسکو دی بورخا که سال ۱۸۷۶ ساخته شده است، از ۴۰ سال پیش به نیرو‌های پلیس اختصاص داده شده بود. تظاهرکنندگان وسایل داخل کلیسا را به محوطه کشاندند و آن‌ها را آتش زدند و به این ترتیب مانع بزرگی ایجاد کردند. مردان نقاب پوش خارج از کلیسا به شدت با نیرو‌های پلیس درگیر شدند و این در حالی بود که در نقاط دیگر شهر، معترضان برای اصلاحات اجتماعی زیربنایی و علیه دولت راستگرای سباستین پینه را، رئیس جمهوری شیلی، به آرامی در حال تظاهرات بودند.
تظاهرات در شیلی از ماه اکتبر، ۲۹ کشته برجای گذاشته است. همه پرسی در خصوص اصلاح قانون اساسی کشور، برجای مانده از دوران دیکتاتوری اگوستو پینوشه ۱۹۹۰ – ۱۹۷۳ در ۲۶ آوریل برگزار خواهد شد.
قانون اساسی کنونی شیلی ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۸۰ در جریان یک همه پرسی پرمشاجره و در دوران حاکمیت دیکتاتوری نظامی تصویب شده بود. اصلی‌ترین خواسته تظاهرات اجتماعی که کشور را به لرزه درآورده، تغییر قانون اساسی است.