چهارشنبه ۱۱-۱۰-۱۳۹۸
سازمان پزشکان بدون مرز وضعیت در کمپ های پناهجویان در یونان را وخیم توصیف کرده است. این سازمان می گوید که باید برای یافتن راه حلی برای معضل پناهجویان در یونان تلاش مشترک صورت گیرد.
«محبت نیوز»- به گفته سازمان پزشکان بدون مرز وضعیت در کمپ های پناهجویان در یونان وخیم است.
به نقل از دویچه وله، کاترین گلتس بروباک، روانشناس کودک به نمایندگی از این سازمان حمایتی از کمپ‌های پناهجویان بازدید کرده است، روز دوشنبه به پورتال اینترنتی کاتولیک کلن «domradio.de» گفت: «بخشی از مردم در روی زمین می خوابند، چرا که در آنجا دیگر چادری وجود ندارد.»
او گفته است حتی آن پناهجویانی هم که زیر چادرهای اضطراری زندگی می کنند وضعیت خوبی ندارند، چونکه از این چادرها آب باران سرایت می کند: «به این معنا که برای آنها نیز هوا سرد است. آنها خیس هستند.»
به گفته این روان شناس، چندی قبل یک کودک به دلیل ابتلا به اسهال جان خود را از دست داد. او گفت: «چرا که شرایط و امکانات به حدی خراب بوده که ما نتوانستیم به او کمک کنیم.» او افزوده است که این پناهجویان در جاهای بسیار کوچک زندگی می‌کنند و دو زن در اثر آتش سوزی جان داده اند. به این دلیل باید کمک های فوری بین المللی صورت گیرد.
بروباک تاکید کرده است که یک کشور به تنهایی نمی تواند برای این مشکل راه حلی بیابد: «باید مشترکن برای یافتن یک راه حل تلاش شود. یا باید به یونان کمک صورت گیرد که وضعیت را بهبود بخشد و یا پناهجویان در کشورهای مختلف تقسیم شوند.»
از نظر او، در هر صورت این کافی نیست که تنها به یونان کمک مالی داده شود. او گفته است: «تعداد پناهجویان زیاد و منابع کم است.» اما با وجود آن، او خوشحال است که به طور نسبی در آلمان بسیاری به دنبال یافتن یک راه حل اند.
به گفته بروباک وضعیت غذایی در کمپ ها نامناسب است. پناهجویان مجبورند به دلیل محدودیت های موجود حدود سه تا چهار ساعت برای به دست آوردن هر وعده غذایی در نوبت بایستند، تا چیزی برای خوردن به دست بیاورند. برای استفاده از توالت و حمام نیز وضعیت مشابهی وجود دارد.
این روانشناس گفته است: «کودکان برای ما توضیح داده اند که آنها در حد ممکن کمتر غذا می خورند و یا آب می نوشند تا کمتر مجبور شوند به توالت بروند، چرا که توالت ها بسیار کثیف و آلوده اند و برای رفع حاجت هم باید مدت طولانی انتظار کشید.
اوضاع نابسامان کمپ های یونان گهگاهی منجر به زد و خورد و درگیری در میان پناهجویان نیز می شوند. بروباک گفته است: «وقتی که بسیاری از مردم در چنین شرایط بدی در کنار هم قرار گیرند، اول از همه از نظر روانشناختی بسیار، بسیار وضع خراب می شود و بعدن در میان گروه های مختلف درگیری هایی نیز رخ می دهد.»
به گفته این روانشناس، گاهی اتفاق می افتد که والدین و افراد بزرگسال با یکدیگر درگیر می شوند که تاثیر منفی روی روان کودکان به جا می گذارد، «بنابراین، وضعیت نباید به این صورت ادامه یابد.»