یکشنبه ۰۶-۱۱-۱۳۹۸
مدیر موسسه خیریه «مسیحیت برای خاورمیانه» (SOS Chretiens d’Orient) تایید کرد چهار عضو این گروه در بغداد ناپدید شده‌اند که احتمال می‌رود به گروگان گرفته شده باشند.
«محبت نیوز»- سه نفر از این افراد فرانسوی و نفر دیگر عراقی است که در نزدیکی سفارت فرانسه در بغداد ربوده شده‌اند.
مدیرعامل این گروه گفته است که این چهار نفر در اربیل مرکز اقلیم کردستان فعالیت می‌کردند و برای تمدید گذرنامه خود به بغداد آمده بودند.
«جولیان دیتمار»، «الکساندر گودرزی» و «انطوان بروچون» به علاوه «طارق ماتوکا» سه فعال مسیحی فرانسوی و همراه عراقی شان هستند که از دوشنبه هفته گذشته (۳۰ دی) از هتل محل اقامت خود خارج شده و از آن تاریخ تاکنون خبری از آنها در دسترس نیست.
این سه تبعه فرانسوی در یک سازمان غیر دولتی خیریه به نام «S.O.S کریتیان دوریان» فعالیت می کردند.
مدیرکل این سازمان خیریه مسیحی روز جمعه در اظهاراتی در فرانسه که رسانه های جهان منتشر کردند، خبر فقدان این چهار نفر را در بغداد اعلام کرد.
«بنیامین بلانشار» گفته بود که این چهار نفر از هتل محل اقامت خود با خودرو در حال رفتن به یک جلسه بودند که از دوشنبه گذشته تاکنون هیچ خبری از آنها نیست.
وی اضافه کرده است که تاکنون هیچ گروهی مسوولیت ربودن آنها را برعهده نگرفته و هنوز هیچ کسی بابت این ربوده شدن تقاضای پول و وجه نقدی نکرده است.
وی خاطر نشان ساخت که دستگاه های امنیتی عراق با همکاری فرانسه جست و جو را به دنبال کشف محل اختفای این چهار نفر آغاز کرده اند.
بر اساس گزارش ها این نهاد خیریه مسیحی از سال ۲۰۱۴ همزمان با حمله داعش به برخی استان های عراق، به طور ویژه در اربیل در شمال عراق فعالیت می کرد اما به تازگی در صدد توسعه فعالیت های خود در بغداد بوده و قصد گشایش یک مدرسه مسیحی در پایتخت عراق داشته است.
گفته می شود که سازمان خیریه مزبور در زمینه کمک به مسیحیان در منطقه غرب آسیا فعالیت می کند و پیش از این نیز در لبنان، مصر و سوریه برای ماندن مسیحیان در سرزمین هایشان فعالیت کرده است.
برخی نهادهای خیریه مسیحی با افزایش آمار مهاجرت گسترده مسیحیان فعالیت های خود را برای ترغیب مسیحیان به ماندن در کشور خود و کشورهایی مانند سوریه، لبنان و مصر افزایش داده اند.
طبق پاره ای گزارش ها تعداد مسیحیان تا قبل از سال ۲۰۰۳ در عراق یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد شده اما این آمارها در نیمه ۲۰۱۹ حاکی است که این رقم به ۱۵۰ هزار نفر رسیده است.
بر همین اساس سازمان های خیریه ای مانند «S.O.S کریتیان دوریان» و دیگر نهادهای وابسته به نهاد کلیسا در اروپا برای ترغیب مسیحیان به ماندن در کشورشان تلاش می کنند.