جمعه ۲۷-۱۰-۱۳۹۸
پس از کره شمالی و افغانستان به ترتیب سومالی، لیبی، پاکستان، اریتره، سودان، یمن، ایران، هندوستان و سوریه بدترین کشورها برای مسیحیان هستند.
«محبت نیوز»- بر اساس گزارش سالانه موسسه «درهای باز» (Open doors) ایران همچنان در فهرست کشورهایی قرار دارد که در آنجا مسیحیان مورد بیشترین اذیت و آزار و سرکوب قرار دارند.
گزارش موسسه «درهای باز» که چهارشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی‌‌ماه) منتشر شد اعلام شده در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۶۰ میلیون مسیحی در سرتاسر جهان مورد تعقیب و اذیت قرار گرفته‌اند. این رقم در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۴۵ میلیون نفر بود که نشان می‌‌دهد اذیت و آزار مسیحیان در سراسر دنیا رو به افزایش است.
در این گزارش آمده ایجاد محدودیت‌‌های مذهبی در چین و گسترش فعالیت‌های جهادیون مسلمان در کشورهای آفریقایی یکی از عوامل افزایش موارد تعقیب و آزار مسیحیان می‌‌باشد.
کره شمالی در صدر کشورهایی قرار دارد که به صورت سازمان‌یافته در آن اقدام به اذیت و آزار مسیحیان می‌‌کنند. تعقیب و سرکوب مسیحیان در این کشور رو به افزایش است.
افغانستان دومین کشوری است که در آن مسیحیان مورد آزار و اذیت قرار می‌‌گیرند و پس از آن سومالی، لیبی، پاکستان، اریتره، سودان، یمن، ایران، هندوستان و سوریه قرار دارند.
از رویدادهای مثبت سال ۲۰۱۹ در امور مسیحیان کاهش قتل آنهاست. رقم قتل مسیحیان در سال از ۴۳۰۵ در سال ۲۰۱۸ به ۲۹۸۳ در سال ۲۰۱۹ رسیده که در مجموع ۳۱ درصد کاهش را نشان می‌‌دهد.
در این گزارش یکی از عوامل کاهش موارد قتل مسیحیان به تناسب سال ۲۰۱۸ پایین آمدن آمار قتل مسیحیان در نیجریه خوانده شده است. با وجود آن در سال گذشته ۱۳۵۰ مسیحی در این کشور به قتل رسیدند و نیجریه هنوز هم مرگبارترین کشور برای مسیحیان به شمار می‌‌رود.
براساس اطلاعات نشر شده در این گزارش، رقم حملات بر کلیساها در ادامه یک سال اخیر پنج برابر افزایش یافته است. یعنی در مقایسه با سال ۲۰۱۸ که رقم حملات بر کلیساها به ۱۸۴۷ مورد می رسید، در سال ۲۰۱۹ مجموعن ۹۴۸۸ حمله بر کلیساها صورت گرفته است. به ویژه در چین دست کم ۵۵۷۶ کلیسا یا مسدود شده و یا خسارت دیده‌‌اند.
سازمان «درهای باز» سالانه لیست ۵۰ کشوری را منتشر می کند که در آنها مسیحیان تحت شدیدترین تهدیدات قرار دارند. تعریفی که این سازمان از «تعقیب» ارائه می‌‌کند شامل خشونت و قتل و سرکوب در زندگی روزمره است.
در ماه‌‌های اخیر فشار بر مسیحیان ایران از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی همچنان ادامه پیدا کرد و موازی با آن قوه قضائیه با صدور احکام سنگین و حبس‌‌های طولانی مدت و صدور حکم تبعید برای مسیحیان شرایط آن را سخت‌‌تر کرد.
اگر در برخی کشورهای خاورمیانه مسیحیان در بطن جامعه مورد اذیت و آزار قرار می‌‌گیرند اما در ایران شبیه کره شمالی این حکومت است که به صورت سازماندهی شده علیه مسیحیان اقدام می‌کند. در این بین نباید از افزایش اذیت و آزار علیه دوتابعیتی‌ها که شماری از آنها نیز مسیحی هستند گذشت.