جمعه ۰۴-۱۱-۱۳۹۸
کاربران شبکه‌های اجتماعی در چند روز گذشته گزارش کرده‌اند که گزینه «سایر ادیان» در فرم دریافت کارت ملی در ایران حذف شده و در نتیجه، بهائیان قادر به دریافت کارت ملی نخواهند بود، مگر آن‌ که خود را پیرو یکی از «ادیان رسمی» اعلام کنند.
«محبت نیوز»- خبر حذف گزینه “سایر ادیان” از فرم جدید درخواست کارت ملی نگرانی‌های بسیاری را برای فعالان حقوق اقلیت در ایران ایجاد کرده است. با این سیاست گرفتن کارت ملی به مشکلی جدی برای گروه‌های گوناگونی تبدیل می‌شود از جمله برای خداناباوران  و بسیاری گروه‌های دیگر مانند بهائیان یا ایزدی‌ها و غیره.
براساس گزارش‌ها شهروندان بهائی که برای دریافت کارت ملی جدید یا تعویض آن اقدام کرده‌اند، می‌گویند در دفاتر پیشخوان دولت به آن‌ها گفته شده است اداره ثبت احوال در سامانه خود در بخش دین و مذهب فقط گزینه‌های اسلام، کلیمی‌، مسیحی و زرتشتی را قرار داده است و برخلاف گذشته – بخشی که به نام سایر ادیان داشت و بهائی‌ها می‌توانستند آن را انتخاب کنند، دیگر وجود ندارد.
با این اقدام کارت ملی که بدون آن زندگی روزمره لنگ می‌شود، تنها به باورمندان به یکی از چهار دین به رسمیت شناخته شده در جمهوری اسلامی تعلق می‌گیرد. این چهار گروه مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان هستند. هرکس که به این چهار گروه تعلق نداشته باشد، عملن از بسیاری حقوق شهروندی محروم می‌شود.
این در حالی است که طبق اصول ۱۹، ۲۰ و ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران، همه مردم صرف‌نظر از رنگ، نژاد و زبان، دارای حقوق مساوی بوده و در حمایت قانون قرار دارند و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌صرف داشتن عقیده‌ای از حقوق انسانی و اجتماعی محروم کرد و مورد مواخذه و تعرض قرار داد. بر همین اساس هم طبق ماده ۳۵ قانون ثبت احوال، همه اتباع ایرانی بالای پانزده سال ملزم به دریافت کارت ملی هستند.
یکی از بزرگ‌ترین اقلیت‌های دینی در ایران بهائیان هستند که از هنگام روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران از بسیاری حقوق محروم شده‌اند، آزادی‌شان سلب شده و حتی برخی از آنها اعدام شده‌اند.
اما سیاست جدید ابعاد فشار بر اقلیت‌های مختلف دینی در راس همه جامعه بهائیان را به جایی می‌رساند که حتی انجام ساده‌ترین کارها از آنها گرفته می‌شود. چرا؟ چون اصول بهائیت به آنها اجازه پنهان کردن دین‌شان، به عبارتی “دروغ مصلحتی” را نمی‌دهد که در دین اسلام تحت شرایطی مجاز است.
در گزارش سال ۲۰۱۹ کمیسیون آزادی بین‌المللی ادیان تبعیض علیه پیروان بهاییت در ایران و از جمله ممنوعیت اشتغال و تحصیل آن‌ها را محکوم کرده است. در این گزارش سالانه آمده است که در حال حاضر دست‌کم ۷۵ شهروند بهایی به دلیل باورهای دینی‌شان زندانی هستند.