سه شنبه ۲۴-۱۰-۱۳۹۸
سازمان پزشکان بدون مرز بارها خواستار اقدام سریع اتحادیه اروپا شده و وضعیت اردوگاه‌های پناهندگان در جزایر یونان را فاجعه‌بار خوانده و اعلام کرده است بین کودکان تلاش برای خودکشی و مسائل روانی زیادی وجود دارد.
«محبت نیوز»- پیمان پناهندگی که در ماه مارس ۲۰۱۶ بین ترکیه و اتحادیه اروپا منعقد گردید، به این اتحادیه اجازه می‌دهد پناهجویانی را که به‌طور غیرقانونی از ترکیه خود را به جزایر یونان رسانده‌اند، دوباره به ترکیه برگرداند وکشورهای اتحادیه اروپایی بخشی از پناهجویان نیازمند کمک سوری را از ترکیه تحویل می‌گیرند و بابت پناهجویانی که در ترکیه مانده‌اند، به این کشور کمک مالی می‌کند.
ترک‌ها همچنین مدعی‌‌اند درگیرهای اخیر در سوریه منجر به حضور هزاران نفر غیرنظامی به مناطق نزدیک مرز سوریه- ترکیه شده است. سازمان هلال احمر و سازمان مقابله با بلایای طبیعی ترکیه نیز اعلام کرد، پذیرش پناهندگان سوریه‌ای به داخل خاک ترکیه ممکن نخواهد بود اما این دو سازمان امکانات لازم را برای پناهندگان در مناطق مرزی سوریه – ترکیه، در داخل خاک سوریه (و در نزدیکی مرز ترکیه) فراهم خواهند کرد.
اوضاع رانده‌شدگان با شروع سرمای زمستان و بارش شدید باران وخیم‌تر شده است. بسیاری از اردوگاه‌های آوارگان در یونان و ترکیه به حال اشباع در آمده‌اند و سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی هم تنها تا دهم ژانویه تعهد کرده‌اند به آنها خوراک و پوشاک برسانند. در این تاریخ مهلت یک قطعنامه سازمان ملل که اجازه می‌دهد مایحتاج آوارگان با عبور از مرز به آنها رسانده شود، به سر می‌رسد. در حالی که مناقشات در اتحادیه اروپا بر سر چگونگی حل بحران پناهندگان همچنان ادامه دارد، کودکان مهاجر در جزایر پرازدحام یونان شرایطی بسیار دردناک را سپری می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که مساله تقسیم پناهندگان در اتحادیه اروپا همچنان بحرانی و حل‌نشده باقی مانده که بیشترین فشار آن در سایه قاعده دوبلین به کشورهای مرزی اتحادیه اروپا از جمله یونان وارد می‌شود. بر اساس تعهد پناهندگی دوبلین، پناهندگان باید از همان کشوری که برای اولین بار به آن وارد می‌شوند درخواست پناهندگی کنند و مقامات آن کشور ملزم به رسیدگی به این مساله هستند. رییس‌جمهور ترکیه چندی پیش تهدید کرده بود که ده‌ها هزار پناهنده را که از منطقه بحرانی ادلب سوریه به ترکیه می‌آیند به‌سمت اتحادیه اروپا هدایت می‌کند.
شرایط پناهجویان در یونان بسیار دشوار است. هزاران جوان هنوز در بزرگ‌ترین اردوگاه یونان زندگی می‌کنند. این افراد در معرض خشونت و بدون امکانات پزشکی در چادر‌ها در دمای زیر صفر درجه زندگی می‌کنند. شرایط بد، فقدان آب گرم و غذا، دود ناشی از اجاق‌های موقتی و گل و لای ناشی از بارش‌های زمستانی باعث شیوع بیماری‌های مزمن در اردوگاه «موریا» در جزیره یونانی لسبوس شده است. اما به خاطر قوانین اتحادیه اروپا، آنها باید همچنان در شرایط غیربهداشتی زندگی کنند و اطراف خانه‌های آنها پر از زباله است، زیرا درخواست پناهندگی خانواده‌ها در حال بررسی است.
کمیسیون اتحادیه اروپا که به‌شدت نگران وضعیت اردوگاه‌های پناهندگان در جزایر یونان است و از آلمان و دیگر کشورهای اروپایی خواسته است که لااقل مهاجران زیر سن قانونی و بدون همراه را از اردوگاه‌های یونان بپذیرند، حتی اگر بیشتر آنها کودک نبوده و نوجوان باشند، که البته هنوز هیچ علامت مثبتی دریافت نکرده است. طبق آمارهای رسمی، برای حدود ۵.۲۷۶ کودک خردسال در یونان از اواخر ماه نوامبر تنها ۲ هزار و ۲۱۶ محل اقامت مناسب وجود داشته است.
سازمان پزشکان بدون مرز بارها خواستار اقدام سریع اتحادیه اروپا شده و وضعیت اردوگاه‌های پناهندگان در جزایر یونان را فاجعه‌بار خوانده و اعلام کرده است بین کودکان تلاش برای خودکشی و مسائل روانی زیادی وجود دارد. به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) در تمام یونان حدود ۴ هزار مهاجر کودک بدون همراه زندگی می‌کنند که حدود ۱۸۰۰ نفر آنها در جزایر یونان و در شرایطی فاجعه‌بار به‌سر می‌برند. حدود ۴۰ درصد همه مهاجرانی که به یونان می‌آیند کودک هستند و تنها در سال جاری ۲۸ هزار کودک و نوجوان وارد یونان شده‌اند.