lördag 14 april 2018

محاکمه کشیش آمریکایی کلیسای پروتستان ازمیر

محاکمه کشیش آمریکایی کلیسای پروتستان ازمیر

جلسه دادگاه روز ۱۶ آپریل در شهر ازمیر در غرب ترکیه، محل دستگیری کشیش اندرو برانسون، برگزار خواهد شد. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور اسلامگرای ترکیه در ماه سپتامبر سال گذشته گفته بود آنکارا حاضر است کشیش آمریکایی را با فتح الله گولن مبادله کند.
به گزارش «محبت نیوز» دادگاه یک کشیش آمریکایی که در جریان کودتای نافرجام ترکیه بازداشت شده بود روز ۱۶ آپریل برگزار خواهد شد. این شهروند آمریکایی با وجود درخواست آمریکا برای آزادی وی، از زمان بازداشتش، در زندان به سر می برد.
حکومت ترکیه مدعیست که کشیش اندرو برانسون (Andrew Brunson)، به فعالیت به نفع دو گروه تروریستی و جمع آوری اسناد محرمانه با هدف جاسوسی در حوزه های سیاسی و نظامی متهم است اما این کشیش آمریکایی هرگونه دخالت خود در کودتا را رد کرده است. کشیش برانسون و همسرش  در جریان سرکوب پس از کودتای نافرجام ترکیه دستگیر شدند. آن ها که کلیسای پروتستان کوچکی را در ازمیر اداره می کردند بر مبنای اتهامات اقامتی و مهاجرتی دستگیر شدند. دولت ترکیه بعدتر اتهامات را بدون ارائه هیچ گونه مدارکی به تروریسم و به گفته رسانه های ترکیه عضویت در «سازمان تروریستی فتح الله گولن» تغییر داد.
احتمال دارد این کشیش برای اتهام ردیف اول به ۱۵ سال زندان و برای اتهام ردیف دوم به ۲۰ سال زندان محکوم شود.
پیشتر برخی رسانه های ترکیه ای از مجازات حبس ابد برای او سخن گفته بودند.
جلسه دادگاه روز ۱۶ آپریل در شهر ازمیر در غرب ترکیه، محل دستگیری او، برگزار خواهد شد.
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز در واپسین روزهای ماه مارچ با نورین برانسون، همسر این کشیش، دیدار کرده بود. خانم برانسون نیز در ابتدا برای مدتی بازداشت شده بود.
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور اسلامگرای ترکیه در ماه سپتامبر گفته بود آنکارا حاضر است کشیش آمریکایی را با فتح الله گولن مبادله کند. گولن که در پنسیلوانیا زندگی می کند بارها اتهام دخالت در کودتا را رد کرده است.
همچنین «مرکز قانون و عدالت در آمریکا»، یک گروه مدافع آزادی مذهبی، در بیانیه ای خواستار آزادی سریع کشیش برانسون شده است. این گروه اشاره کرد دولت رجب طیب اردوغان مرتکب نقض مبانی آزادی و حقوق بشر شده است، زیرا برانسون به عنوان یک کشیش کلیسا که ۲۳ سال در ترکیه زندگی کرده تنها به شکلی مسالمت آمیز و مسیحی به بیان اعتقادات اش پرداخته است.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar