شنبه ۱۶-۰۹-۱۳۹۸
میشل باشله،‌ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره به اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه در ایران خواستار شفافیت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و انجام «تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه» درباره اعتراض‌ها شد.
«محبت نیوز»- سازمان ملل متحد روز جمعه ۶ دسامبر ۲۰۱۹ نسبت به احتمال اعدام و شکنجه و قرار دادن دستگیرشدگان اعتراضات اخیر ایران در شرایط و وضعیتی بسیار بد، ابراز نگرانی کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در ایران به شدت ابراز نگرانی کرده است.
میشل باشله، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه ضمن انتقاد از عدم شفافیت در زمینهٔ وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در ایران، گفت:‌ «من بسیار نگران برخورد فیزیکی با این افراد و پایمال شدن حق آنان برای برخورداری از یک دادگاه منصفانه هستم و نیز (نگران آن هستم) که شمار قابل‌توجهِی از آنها برای جرائمی دادگاهی شوند که مجازاتش اعدام باشد.»
باشله در همین ارتباط به دریافت گزارش‌هایی درباره به کارگیری خشونت شدید از سوی ماموران امنیتی، شلیک مستقیم به معترضان از هلیکوپتر و پشت‌بام ساختمان دادگستری در یک شهر اشاره کرد.
 باشله که در نشستی خبری سخن می‌گفت افزود، با وجود شمار بالای بازداشت‌شدگان در ایران، بازداشت‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد.
آخرین گزارش منتشرشده از سوی سازمان حقوق بشری «عفو بین‌الملل» از کشته شدن دست‌کم ۲۰۸ نفر طی این اعتراض‌ها خبر داده است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که احتمالا تعداد واقعی کشته‌شدگان تا دو برابر این رقم باشد.
پیشتر نیز در بیانیه‌ دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در ارتباط با اعتراض‌های ایران نسبت به استفاده از مهمات جنگی علیه مردم، کشته شدن تعدادی از معترضان، و قطع دسترسی عمومی به اینترنت هشدار داده شده بود.
در پی افزایش قیمت بنزین در اواخر آبان‌ماه سال جاری، اعتراض‌های گسترده‌ای که در بسیاری ازشهرهای ایران آغاز شد که با سرکوب دولتی و گستردهٔ معترضان همراه بود. گزارش‌های متفاوتی ازسوی نهادهای گوناگون دربارهٔ قربانیان این ناآرامی‌ها منتشر شده است.