دوشنبه ۰۲-۱۰-۱۳۹۸
اردوغان رئیس جمهورترکیه تأکید کرده است که کشورش به تنهایی برموج جدید پناهجویان غالب نخواهد شد. او با توجه به حملات در شمال سوریه از «موج جدید مهاجران» به اروپا هشدار داده است.
«محبت نیوز»- رجب طیب اردوغان روز یکشنبه‌، ۲۲ دسامبر، در استانبول گفته است که بیش از ۸۰ هزار تن از بمباران های اخیر در ادلب در شمال سوریه فرار کرده و خود را به مرز های ترکیه رسانده اند و یا به سمت مرزهای این کشور در حال فرار اند.
به نقل از دویچه وله، اردوغان با توجه به این وضعیت تأکید کرده است که کشورش قادر نخواهد بود تا به تنهایی بر این معضل غالب گردد. اردوغان گفته که «تمام کشورهای اروپایی، به ویژه یونان از پیامدهای منفی موج جدید مهاجران از سوریه متأثر خواهند شد.»
اردوغان افزوده است که با موج جدید پناهجویان، بعید نیست وضعیتی که پیش از امضای قرارداد سال ۲۰۱۶ مهاجرت میان اتحادیه اروپا و ترکیه حاکم بود، دوباره تکرار شود.
قرارداد پناهجویان میان ترکیه و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ در مقاطعی سبب کاهش موج پناهجویان از ترکیه به سمت کشورهای اتحادیه اروپا گردید، پناهجویانی که اکثرن از مسیر ترکیه و یونان به سمت آلمان حرکت می کردند. براساس این قرارداد، یونان می تواند پناهجویانی را که خود را از مسیر ترکیه به یونان رسانیده اند، مجددن به ترکیه اخراج نماید.
در برابر، اتحادیه اروپا تعهد کرده است که پناهجویان سوری و پناهجویان دیگر را در ترکیه می پذیرد و همچنان با کمک به پناهجویان در ترکیه، از این کشور برای مهار ساختن معضل پناهجویان حمایت می کند.
براساس منابع ترکیه، این کشور حدود ۳،۷ میلیون پناهجوی سوریه ای را جا داده است. اردوغان با تأکید برتعداد بالای پناهجویان در این کشور، از اتحادیه اروپا خواهان حمایت بیشتر گردیده و تهدید کرده است که در غیر این صورت، مرز های کشور خود را به سمت اروپا باز می کند.
رئیس جمهور ترکیه در کنار تقاضاهای دیگر، خواهان حمایت بیشتر مالی از جانب اتحادیه اروپا گردیده و نیز تقاضا دارد تا این اتحادیه در ایجاد حوزه حایل در شمال سوریه به ترکیه کمک کند، تا با ایجاد این حوزه، میلیون ها پناهجوی سوری در این مناطق اسکان داده شوند.