سه شنبه ۱۹-۰۹-۱۳۹۸
دولت هند لایحه جنجال‌برانگیزی را به پارلمان ارائه کرده که بر اساس آن به پناهجویانی که مجبور به فرار از کشورهای همسایه شده اند شهروندی بدهد اما این قانون شامل مسلمانان نمی‌شود.
«محبت نیوز»- خبرگزاری آلمان گزارش داده است که این مصوبه جنجالی بالاخره روز دوشنبه ۱۸ آذر برای تصویب به پارلمان هندوستان ارائه شد. در ماه های اخیر اعتراضات گسترده ای در سراسر این کشور علیه این پیشنویس قانون راه اندازی گردیده است.
براساس این لایحه اصلاحی قانون شهروندی، قرار است به پناهجویان غیرمسلمان از کشورهای پاکستان، بنگلادش و افغانستان، تابعیت هندی داده شود.
پیشنویس این قانون جدید حکم می کند که به هندوها، سیک ها، بودایی ها، جینیست ها، پارسی ها (زردشتی ها) و مسیحیانی که تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ از کشورهای نامبرده وارد هندوستان شده باشند، تابعیت هندی داده شود.
امیت شاه، وزیر کشور هندوستان از حزب حاکم این کشور می گوید هدف این قانون محافظت از کسانی است که از تبعیض مذهبی فرار کرده اند.
امیت شاه در مورد این طرح قانونی گفت: «من به پارلمان اطمینان می دهم که این لایحه هیچ ماده ای از قانون اساسی هندوستان را نقض نمی کند و حقوق هیچ شهروند هندی را صلب نمی نماید».
با این تغییرات، قانون شهروندی هندوستان تعدیل می شود که ۶۴ سال قدمت دارد؛ قانونی که مانع شهروند شدن مهاجران غیرقانونی در هند می گردد.
گفتنی است دولت نارندا مودی نخست وزیر این لایحه را ابتدا در سال ٢٠١٦ ارائه کرد اما به دلیل اعتراض‌ها در استان‌های دوردست شمال‌شرقی هند که تنوع قومی و مذهبی دارند پس گرفته شد.