پنجشنبه ۰۷-۰۹-۱۳۹۸
مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، خواسته‌های مردم ایران را دستیابی به آزادی و موفقیت اقتصادی و پایان دزدسالاری و حکومت دینی برشمرد.
«محبت نیوز»- وزیر خارجه ایالات متحده شامگاه چهارشنبه ششم آذر در گفت‌وگویی با برنامه «بن شَپیرو» گفت: «آن چه‌ در ایران روی می‌دهد، خواست مردم ایران برای دستیابی به آزادی و کامیابی اقتصادی و رژیمی است که این‌ها را از مردم دریغ می‌کند.»
به گزارش صدای آمریکا، پمپئو گفت: «چیزی که ما در هفته‌های گذشته دیده‌ایم، این است که مردم ایران می‌گویند دیگر بس است. دزدسالاری بس است، حکومت دینی دیگر بس است.»
مایک پمپئو گفت: «از زمان آغاز به کار این دولت، سیاست ما در قبال ایران محروم کردن رژیم ایران و دزدسالاران حاکم بر جمهوری اسلامی ایران از منابعی است که از آن برای ترویج تروریسم استفاده می‌کنند و صریح می‌گویم مردم خودشان را هم مجازات می کنند. حاکمان رژیم ایران با حمایت از حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه در عراق، ملت خودشان را در معرض خطر می‌گذارند.»
مایک پمپئو گفت: «همچنین ما، بر خلاف دولت قبلی، اوباش رژیم را از منابع [مالی] محروم کرده ایم. دولت سابق آمریکا ۱۵۰ میلیون دلار پول در هواپیما گذاشت و به ایران فرستاد. ما هرکاری که می‌توانستیم انجام دادیم تا دستیابی رژیم به منابع برای گسترش رفتار بد و تمایلات سلطه‌خواهی‌شان در منطقه را قطع کنیم.»
مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در نخستین واکنش به اعتراضات گسترده در ایران، روز شنبه ۲۵ آبان، خطاب به مردم ایران نوشت ایالات متحده در کنار شما است.
آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه‌های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند.
پیش از این نیز وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.