جمعه ۲۴-۰۸-۱۳۹۸
به گزارش سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو ۱۹۰۱۰ مهاجر و پناهجو در مدیترانه جان خود را از دست داده و یا هم ناپدید شده اند.
«محبت نیوز»- جوئل میلمن، سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت «آی او ام» روز جمعه در ژنیو گفت که اکثر قربانیان مسیر مدیترانه در آب غرق شده اند.
به گزارش دویچه وله، سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت گفت که از ماه ژانویه تا اواسط نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی به دلیل استفاده مهاجران از قایق های غیر قابل اطمینان برای عبور از مدیترانه، ۱۰۹۱ نفر جان باخته و یا ناپدید شده اند.
براساس آمار این سازمان، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۱۴۳ مورد یعنی بیشترین رقم مرگ و میر و مفقودی‌مهاجران ثبت شده است.
در سال جاری میلادی بر اساس این گزارش ۹۱ هزار و ۵۶۸ مهاجر به سواحل اروپا رسیده اند که بیشتر آنها، یعنی۵۰ هزار و ۳۷۱ نفر به یونان و ۲۲هزار و ۳۴۳ نفر به اسپانیا وارد شده اند. شمار باقی مانده آنها به کشورهای ایتالیا، مالتا و قبرس رفته اند.
بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۰۳ هزار و۳۴۷ مهاجر و پناهجو موفق شده بودند که عبور از مسیر خطرناک دریای مدیترانه را پشت سر گذاشته و وارد اروپا شوند.
بیشتر مهاجران و پناهجویان کشورهای شان را به دلیل فقر و خشونت ترک کرده اند. آنها از کشورهای آفریقایی مانند اریتره و نیجریه و یا کشورهای واقع در خاورمیانه و کشورهای آسیایی مانند سوریه و افغانستان آمده اند.
قاچاقچیان انسان اغلب بیش از یک هزار یورو در ازای فرستادن مهاجران با قایق های فرسوده از دریا مطالبه می کنند. سرنشینان این قایق ها نیز از روی ناچاری این وضعیت خطرناک را تحمل می کنند.