måndag 26 februari 2018

بانوی معترض به حجاب اجباری مورد ضرب و شتم قرار گرفت

بانوی معترض به حجاب اجباری مورد ضرب و شتم قرار گرفت

موج جدیدی از اعتراض به حجاب اجباری از اواسط دی‌ماه در ایران آغاز شد. در این حرکت زنان در اعتراض به حجاب اجباری روسری‌های خود را بر سر چوب افراشته و بر روی سکو می‌ایستند.
به گزارش «محبت نیوز» دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که مقامات ایران “باید” پیگرد زنان را بابت اعتراض “مسالمت‌آمیز” به قوانین حجاب اجباری در این کشور متوقف کنند.
سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: “مقامات ایرانی برای چندین دهه قوانینی برای حجاب اجباری را بر زنان تحمیل و آزادی‌های اولیه‌ آنها را نقض کرده‌اند و هر کس امتناع کرده است را از دسترسی به فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی محروم کرده‌اند.حالا که زنان به شکلی مسالمت‌آمیز به قانون پوشش اعتراض می‌کنند، مقامات با دستگیری‌شان کارنامه‌ منفی خود را طویل‌تر می‌کنند.”
همچنین دیده‌بان حقوق بشر عنوان کرد که اعمال دستورالعمل حجاب اجباری بر زنان در ایران حقوق آنها را برای “زندگی شخصی، خودمختاری فردی، و آزادی بیان و همچنین آزادی مذهبی، فکری، و عقیدتی نقض می‌کند.”
در همین خصوص “شاپرک شجری‌زاده”، بانوئی که در ایران برای اعتراض به حجاب اجباری، چهارشنبه ٢ اسفند/ ٢١ فوریه روسری خود را از سربرداشت، بگفتۀ خود در بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. وی که همان روز در قیطریۀ تهران بازداشت شد مادر فرزندی خردسال است.
شاپرک شجری‌زاده بنوشتۀ خواهر خود فردی «آرام، پیگیر و از زندگی دوگانه بیزار است» و همواره «به حجاب اجباری اعتراض» داشته است.
شاپرک شجری‌زاده بگفتۀ نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل‌ مدافع وی، «همۀ مسائل را از قبل پیش‌بینی کرده بود». او حدود دو هفته پیش از افراشتن شال سفید بر بالای چوب و بازداشت پس از آن بدفتر نسرین ستوده مراجعه و از وی خواسته بود وکالت او را «در صورت بازداشت بر عهده بگیرد».
نسرین ستوده می‌گوید: «در آن زمان [خانم شاپرک شجری زاده] پیاپی از طریق صفحات مجازی مورد تهدید قرار می‌گرفتند و به همین دلیل طبعن نگران بودند».
شاپرک شجری‌زاده که چهارشنبه، در پی اعتراض خود به حجاب اجباری دستگیر گردید، بگفتۀ نسرین ستوده «در مراجعات خانواده به آنان اظهار کرده که در بازداشتگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از برخی سخنان مأموران چنین دریافته که پروندۀ او قرار است به دادسرای امنیت ارجاع شود».
مطابق اعلام مقام‌های رسمی تا اواسط بهمن ماه بیش از ۳۰ نفر از معترضان به حجاب اجباری بازداشت شده‌اند. حال اینکه با توجه به افزایش معترضان در شهرهای مختلف فعالان حقوق بشر معتقدند آمار بازداشتی‌ها بیش از این است.
مطابق قانون مجازات اسلامی در ایران، زنانی که بدون “حجاب شرعی” در مکان‌های عمومی حضور یابند، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا جریمه نقدی محکوم خواهند شد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar