fredag 6 oktober 2017

فعالان حقوق بشر ایران خواستار لغو حکم اعدام “محمدعلی طاهری” شدند

فعالان حقوق بشر ایران خواستار لغو حکم اعدام “محمدعلی طاهری” شدند

۱۸ فعال حقوق بشر و سیاسی در داخل ایران طی نامه‌ای خواستار لغو حکم اعدام محمدعلی طاهری شدند.
به گزارش «محبت نیوز» نویسندگان یک نامه که چند وکیل و حقوقدان نیز در میان آنها هستند، گفته‌اند که دادگاه انقلاب با استناد به قوانینی که پس از دستگیری طاهری تصویب شده، حکم به اعدام او داده است.
به گفته نویسندگان این نامه قضات دیوان عالی کشور پیشتر حکم به برائت محمدعلی طاهری داده بودند.
نویسندگان نامه یادشده گذشته از این مسئله، به اصل ۲۳ قانون اساسی اشاره کرده‌اند که بر پایه آن “هیچکس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد”.
در ادامه این نامه با اشاره به ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر که حق آزادی عقیده و بیان را تصریح کرده، آمده است: «از آنجا که ایران اعلامیه جهانی حقوق بشر را امضا کرده است، ضمن دعوت دستگاه قضایی ایران به رعایت تعهدات بین‌المللی‌اش، خاطر نشان می‌سازد، مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر قابل نقض نمی‌باشد و هیچ دولتی حق ندارد شهروندانش را به دلیل داشتن عقایدی خاص مجازات کند و بویژه آن‌ها را در معرض مجازات اعدام قرار دهد.»
محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار عرفان حلقه، از اردیبهشت ۱۳۹۰ در زندان به سر می‌برد. مقام‌های جمهوری اسلامی در ابتدا از فعالیت‌های محمد علی طاهری، بنیانگذار مؤسسه “عرفان حلقه” و روش “فرادرمانی و طب مکمل” در ایران، تقدیر کرده و کتاب‌های او نیز بارها با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده بود. او اما پس از ازدیاد طرفدارانش مغضوب واقع شد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar